"Het voelt in elk land hetzelfde, als je kind wordt vermist"

Missing Children Europe, de Europese Federatie voor vermiste en seksueel uitgebuite kinderen, start vanaf vandaag met een radiocampagne om het internationaal noodnummer 116.000 -voor verdwijningen van kinderen of het melden van misbruik van kinderen- bekender te maken. Missing Children doet dat omdat de vakantie voor de deur staat en een op de vier verdwijningszaken met kinderen in het buitenland plaatsvindt.

Omdat 25 procent van de verdwijningszaken met kinderen op buitenlands grondgebied gebeuren, start Missing Children Europe met een sensibiliseringscampagne op de radio. Ze bestaat uit drie pakkende spotjes waar we in drie vreemde talen (Duits, Spaans en Engels) panikerende mensen de hulplijn horen bellen, gevolgd door de boodschap "Het voelt in elk land hetzelfde, als je kind wordt vermist. Hetzelfde gevoel, hetzelfde nummer: 116 000. Eén telefoonnummer voor heel Europa."

Met de campagne wil Missing Children mensen aanmoedigen het nummer 116 000 te memoriseren, op te slaan in hun gsm of desnoods op een papiertje in de portefeuille te steken. Het op zak hebben van dat noodnummer bij een verdwijning spaart niet alleen belangrijke tijd, het zorgt ook voor een goede opvang van ouders en kinderen, niet alleen in eigen land, maar overal in Europa.

Missing Children Europe geeft in een persbericht nog mee dat in de Europese Unie ieder jaar 250.000 vermiste kinderen worden gemeld. Dat is 1 kind per 2 minuten. Slechts in 2 tot 5 procent van de zaken is er sprake van een ontvoering. Weglopers maken de helft uit van de binnenkomende gesprekken op de 116 000-hulplijn.

In België worden iedere dag vier nieuwe verdwijningszaken geopend door Child Focus, de Belgische partner van Missing Children Europe.

Meest gelezen