"De etalage van De Persgroep ziet er nu aantrekkelijker uit"

"Met de overname van onder anderen Humo en Story ziet de etalage van De Persgroep er nu aantrekkelijker uit", zegt VRT-journalist Marc Van de Looverbosch. Pol Deltour van de VVJ hoopt wel dat de overname niet tot "meer eenheidsworst" zal leiden.
Nicolas Maeterlinck

De Persgroep geeft ook kranten uit en versterkt zijn positie tegenover de enige andere krantenuitgever die Vlaanderen rijk is, Mediahuis. "Alle populaire boekjes: Story, Dag Allemaal en Humo zitten nu stevig in één hand bij De Persgroep", zegt Van de Looverbosch.

Afhankelijk van de grootte van het overnamebedrag moet De Persgroep nog de toelating krijgen van de Belgische of de Europese mededingingsautoriteit. Die moet erop toezien dat de markt door die overname niet ontwricht geraakt.

"Sanoma al langer op zoek naar koper"

Voor mediaspecialisten komt de overname niet als een verrassing. "Anderhalf jaar geleden liet Sanoma al weten dat ze al hun activiteiten zouden herbekijken", zegt VRT-journalist Steven Rombaut. "Nu hebben ze een koper gevonden voor enkele van hun tijdschriften. Sanoma weet nu ook beter waar het zelf naartoe wil, ze gaan zich focussen op de thema's: vrouwen, home en decoratie en daarvoor behouden ze enkele tijdschriften zoals Libelle en Feeling."

De tijdschriftenmarkt heeft het wel bijzonder moeilijk en kampt met dalende verkoopcijfers, dus de vraag is of deze overname een goede zet is. "Deze deal betekent dat er nog altijd geloofd wordt in tijdschriften en zeker in deze titels", zegt Rombaut.

"De consolidatiegolf die al een tijd bezig is, houdt zeker aan", zegt Rombaut over het feit dat De Persgroep nu een bijzonder sterke mediagroep wordt. "Maar er blijven in Vlaanderen nog wel een aantal sterke spelers over, denk maar aan het Mediahuis en Roularta."

"Hopelijk krijgen we geen eenheidsworst"

Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) hoopt dat De Persgroep na de overname de inhoud niet gaat samengooien en zo "eenheidsworst" zal creëren. "Daar is het perslandschap niet bij gebaat", aldus Deltour.

Als de titels overeind kunnen blijven, zou de deal volgens de VVJ-voorzitter goed nieuws zijn. "Hopelijk gaan we niet naar een inkrimping. Humo en Story hebben nu al niet veel journalisten. Als er nog verdwijnen, blijft niet veel meer over. We moeten er goed op letten dat de titels hun kansen houden", aldus Deltour.

Deltour wil eerst nog wachten op de intentieverklaring van De Persgroep. "We moeten kijken wat dat wordt, en daarna ook zien of ze hun belofte houden." Als Humo geen commercieel succesverhaal is, schuilt er een gevaar om de hoek, en dreigt het blad platgemalen te worden door de molen van De Persgroep. "Humo zal wel nog 10 jaar bestaan, maar in welke mate zal Humo (in dat geval) nog Humo zijn?" vraagt Deltour zich af. 

Hij vindt het wel goed nieuws dat een Vlaamse overnemer werd gevonden. "Liever zo dan een Britse of Scandinavische perskapitalist."

Meest gelezen