"Overheidssteun voor VRT moet als mediasteun gezien worden"

"De VRT moet een open, sterke en gulle openbare omroep zijn die het pluralistische karakter van het medialandschap in Vlaanderen garandeert en voedt." Dat zegt Media.21, een platform van nieuwssites. Ze hekelen de "scheeftrekking" in het huidige mediabeleid, "ten nadele van de innovatieve spelers".

Media.21 heeft een afwijkende mening over waar het heen moet met de openbare omroep, zo bleek gisteren tijdens de hoorzitting in het Vlaams Parlement over de nieuwe beheersovereenkomst van de VRT. Gie Goris, hoofdredacteur van MO*, verwoordde daar de visie van het platform van nieuwssites zoals MO*, Newsmonkey, Apache, DeWereldMorgen en StampMedia.

Media.21 pleit voor een sterke openbare omroep, want die is belangrijk voor het pluralistische karakter van het Vlaamse medialandschap. Die verscheidenheid wordt bedreigd door de alsmaar toenemende concentratie van commerciële mediagroepen, vindt Media.21.

De VRT moet volgens Media.21 een gulle mediaspeler zijn die innoveert en die ervaring en kennis deelt met andere spelers. Zowel wat betreft inhoudelijke journalistiek, als de platformen waarop ze die aanbiedt.

Online

In het debat over de nieuwe beheersovereenkomst is het online-aanbod van de VRT een doorn in het oog van de krantenuitgevers, die vinden dat de VRT op haar website deredactie.be zich op audio en video moet focussen.

Niet zo, vindt Media.21. "Dat de VRT geen geschreven woord meer zou mogen publiceren, vind ik zeer schokkend, want dat zou een uitdoofscenario voor de VRT betekenen", verklaart Goris aan de telefoon. "Alleen video's, daar komt geen hond naar kijken." De toekomst van de media is daarentegen de integratie van verschillende platformen, vindt Goris. "De VRT daarvan uitsluiten, zou kortzichtig zijn."

Volgens Media.21 moet de VRT net wel investeren in haar online-aanbod en het vormelijk en inhoudelijk uitbouwen. De opgedane kennis en ervaring kan ze dan delen met de andere online-spelers, die op die manier hun eigen aanbod kunnen vernieuwen. Op die manier werkt de VRT als incubator voor mediavernieuwing, stelt Media.21.

"Mediabeleid is om te huilen"

Het standpunt dat Media.21 in het Vlaams Parlement verkondigde, is niet nieuw en komt hen uiteraard goed uit. Het platform stoort zich al langer aan het huidige mediabeleid waarbij de overheid 400 miljoen euro per jaar investeert in de papieren pers - waaronder onder meer een btw-tarief van 0 procent en de overheidssteun voor distributie. Dat bedrag zou wel verlaagd worden naar ongeveer 320 miljoen.

Volgens Goris schiet het huidige mediabeleid in Vlaanderen echt te kort, "de Vlaamse regering heeft nauwelijks middelen om een mediabeleid te voeren, dat is echt om te huilen". Die 400 miljoen - federaal geld overigens - gaat enkel naar enkele grote commerciële spelers. "Zij krijgen samen meer dan de hele VRT. Momenteel is er een scheeftrekking ten nadele van innovatieve spelers", zegt Goris. De overheid heeft wel honderden miljoenen veil voor klassieke media, maar geen geld om structureel te investeren in nieuwe platformen, klaagt hij aan.

Wat er dan wel moet gebeuren? Goris vindt dat er nood is aan "meer transparantie en gelijkberechtiging van alle spelers". "De Vlaamse overheid moet serieuze middelen krijgen om een echt mediabeleid te kunnen voeren en overheidssteun voor de VRT moet als mediasteun gezien worden. Een sterke VRT is in ons voordeel (van de kleinere online-spelers, red.), maar ook in het voordeel van de burgers. Wij vertrekken van het belang voor de samenleving."

Meest gelezen