Vraag om duidelijker regels voor STEM-studierichtingen

De onderwijskoepels willen duidelijker regels voor studierichtingen met veel techniek en wetenschap in de eerste graad van het secundair onderwijs, de zogenoemde STEM-studie-optie (science, technology, engineering and mathematics). Dat schrijft De Standaard.

Steeds meer aso-scholen beginnen met zo'n aanbod, maar de onderwijskoepels zeggen dat er nog geen eindtermen, handboeken of opgeleide leerkrachten zijn.

Het gemeenschapsonderwijs vindt dat de term STEM te pas en te onpas gebruikt wordt. Ook Lieven Boeve van het katholiek onderwijs wil snel meer duidelijkheid. "We zijn zeer blij met de interesse in STEM, maar het zou goed zijn dat scholen regionaal overleggen over wie wat organiseert zodanig dat we niet te veel aanbod en niet te veel verschillend aanbod krijgen", zegt hij.  "Anderzijds denken wij dat het goed zou zijn dat er snel duidelijkheid komt over de plaats van STEM in de modernisering van het secundair onderwijs want de initiatieven die in de eerste graad genomen worden dienen natuurlijk ergens naartoe te leiden in de tweede en de derde graad."

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) kent de bezorgdheden. "Uit een recent overleg leerde ik dat de meeste scholen er wel degelijk planmatig mee bezig zijn", zegt ze in De Standaard. "We moeten wel aandacht hebben voor de kwaliteitsbewaking en de opleiding en bijscholing van de leerkrachten. Ik zal een voorstel indienen hoe we STEM in de toekomst verder vorm kunnen geven."

Meest gelezen