"SP.A-plannen voor De Lijn zijn populisme ten top"

Vlaams Parlementslid Annick De Ridder (N-VA) is niet te spreken over de SP.A-voorstellen om het netwerk van De Lijn te hertekenen en snelle verbindingen te voorzien om files tegen te gaan. De Ridder noemt de voorstellen "populisme ten top" en pleit zelf voor "slimme investeringen" met een rol voor de privésector.

De SP.A heeft haar toekomstvisie voor het openbaar vervoer in Vlaanderen op tafel gelegd. Die visie vertrekt van een grote rol voor De Lijn en een volledig vertekend vervoersnetwerk met snelle verbindingen als ruggengraat. Volgens Vlaams fractieleider John Crombez en parlementslid Joris Vandenbroucke kan De Lijn op die manier voor iedereen een alternatief vormen voor de wagen.

N-VA-parlementslid Annick De Ridder moest in haar ogen wrijven bij het lezen van de plannen. "Tussen 1999 en 2014 hebben de socialisten mee in de regering gezeten en tussen 1999 en 2009 hebben ze de minister gehad die bevoegd was voor De Lijn, van Steve Stevaert tot Kathleen Van Brempt. En dan komen ze nu zeggen hoe het volgens hen moet? Dat is populisme ten top", aldus De Ridder.

"De socialistische aanpaak heeft gefaald"

De Ridder is het dan weer wel eens met de noodzaak op het netwerk te hertekenen. "De middelen voor De Lijn zijn gestegen van 300 miljoen euro tot 1 miljard euro, maar het aandeel van het openbaar vervoer in het verplaatsingsgedrag is gelijk gebleven. De socialistische aanpak heeft gewoon gefaald", klinkt het.

Als het van De Ridder en de N-VA afhangt moet De Lijn nog wel een rol spelen op de hoofdassen - "misschien moeten we daar zelfs extra op inzetten", zegt De Ridder - maar moet er in het onderliggende netwerk meer ruimte zijn voor bijvoorbeeld de taxisector.

"Het is gewoon veel te duur om elke laatste kilometer door De Lijn te laten uitvoeren. Laat ons daar de mogelijkheid geven aan de taxisector om initiatieven te ontwikkelen. We moeten afstappen van de blinde aanbodpolitiek, maar meer denken in functie van de reiziger en dus slimmer investeren", aldus De Ridder.

Meest gelezen