Colruyt niet langer reputatiekoning

Colruyt heeft niet langer de beste reputatie van het land. De supermarktketen verliest die titel aan Tiense Suikerraffinaderij. Dat blijkt uit een jaarlijkse reputatiemeting van de belangrijkste bedrijven van het land.

De meting -een initiatief van het Amerikaanse Reputation Institute en in België uitgevoerd door reputatiemanagementbureau akkanto- bestaat uit een representatieve steekproef bij 14.000 respondenten. Er wordt bij de meting rekening gehouden met de emotionele houding -bijvoorbeeld: "Hebt u vertrouwen in een bepaald bedrijf?"- maar ook met rationele elementen zoals bijvoorbeeld transparantie.

"Vooral emotionele score van Colruyt ging achteruit"

Voor het eerst in vijf jaar staat Colruyt niet bovenaan de rangschikking. De retailer moet Tiense Suikkerraffinaderij laten voorgaan. Volgens akkanto-partner Walter Gelens ging vooral de emotionele score van Colruyt achteruit. Mogelijk betaalt Colruyt het gelag voor het nieuws dat de keten miljarden euro's in Luxemburg plaatste. Colruyt ontkende daarop insinuaties over belastingontduiking en hamerde erop dat het bedrijf een van de grootste belastingbetalers van het land is.

Ook Delhaize verliest

Grote verliezer is Delhaize, dat van plaats vijf naar plaats zestien tuimelt. De herstructurering en de stakingen deden de reputatie van de keten duidelijk geen goed.

De banken -die bij de financiële crisis zware reputatieklappen kregen- doen het dit jaar beter, ook al zijn ze niet in de top 10 te vinden. Ook telecom- en energiebedrijven doen het niet goed qua reputatie.

Onderaan staat de NMBS Groep. Gelens wijst erop dat spoorbedrijven internationaal zwak scoren. "Het is een sector die sowieso veel kritiek krijgt. Met de opkomst van sociale media, waarbij elke reiziger openlijk kritiek kan spuien, neemt die druk alleen maar toe."

Meest gelezen