"Overkapping ring verhoogt de verkeerscapaciteit en creëert extra ruimte"

Het Ringlandproject, dat de Antwerpse ring voor een deel wil overkappen en het doorgaand en stedelijk verkeer wil scheiden, is technisch mogelijk en heeft een positieve impact op de Antwerpse verkeersknoop en stadsontwikkeling. Dat zeggen experts die in opdracht van de actiegroep Ringland studies hebben gemaakt. Ringland zou ook meer rekening houden met de noden van de toekomst.

Studiebureau Vectris analyseerde duizenden bladzijden aan bestaande mobiliteitsstudies en -plannen. Het bureau concludeert daaruit dat het plan van de Vlaamse regering - het huidige Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit - zelfs in de meest uitgebreide versie niet voor een filevrij Antwerpen zal zorgen.

"Bovendien heeft het Masterplan de mooie ambitie om verplaatsingen in de regio voor 50 procent met het openbaar vervoer en per fiets te laten gebeuren. Maar dat kan met de huidige plannen niet gehaald worden", zegt Vectris-projectleider Koen Stuyven. "Het Masterplan pakt ook de onveiligheid van de bestaande verkeersinfrastructuur en het fijn stof niet aan."

Gescheiden tunnels

Ringland biedt daarentegen wel interessante perspectieven, klinkt het. Het opsplitsen van doorgaand en stedelijk verkeer brengt al 10 procent totale capaciteitswinst op. Vrachtwagens verplicht gebruik laten maken van de tunnel voor doorgaand verkeer zorgt nog eens voor 20 procent capaciteitswinst voor de stedelijke tunnel.

"Maar de belangrijkste mobiliteitsmaatregel is misschien wel dat er tot 15.000 woningen mogelijk zijn in de vrijkomende ruimte", zegt Stuyven. "Zo kunnen er een pak gezinnen dichter bij de stad wonen, waardoor ze minder verre verplaatsingen moeten doen en meer zullen kiezen voor het openbaar vervoer en de fiets."

Meest gelezen