"IKEA effent het pad voor een relationele nachtmerrie"

Wat iedereen instinctief aanvoelt, is nu ook door een wetenschapper bevestigd: winkelen in een IKEA-winkel is nefast voor een relatie. Het interieurwalhalla huisvest tal van eigenschappen die koppels keer op keer in een ruzie doen uitbarsten. "De grootschaligheid vergroot de stress en zo ook de kans op strubbelingen", reageert psycholoog Danny Verstraeten.

Op reis gaan, een huis kopen, kinderen krijgen... Een relatie kent talloze sleutelmomenten die de liefde van twee partners bij momenten danig op de proef stellen. Relatiepsycholoog Ramani Durvasula uit Californië voegt een nieuwe relatietest aan het rijtje toe: een bezoek aan een IKEA-winkel.

De vrouw geeft relatietherapie en zegt dat veel koppels die bij haar te rade komen, vertellen dat ze steevast ruzie maken in de interieurwinkel. Dat is volgens haar geen toeval. "IKEA effent letterlijk het pad voor een relationele nachtmerrie", stelt ze in The Wall Street Journal.

Geïdealiseerde interieurs

Durvasula herkent drie grote gevaren bij een bezoek aan een IKEA-winkel. Door de lage prijzen, trekken de winkels veel jonge koppels aan die samen een leven willen starten. In combinatie met de vele geïdealiseerde interieurs die in de toonzaal staan opgesteld, is dit volgens haar de ideale voedingsbodem voor discussies over het huishouden, kinderen en zo meer.

De logistieke uitdaging zonder kleerscheuren de winkel te doorkruisen en de kassa te bereiken, is een tweede bron van ergernis die vaak in ruzie uitmondt. Die deint alleen maar uit bij het transport van grote meubelstukken over de parking naar de wagen, om van het laden van die laatste nog maar te zwijgen.

Eenmaal thuis loeren nog meer gevaren om de hoek, nota bene bij het in mekaar puzzelen van die ingewikkelde kast of dat weerbarstige bed. Meer dan eens valt een heftig dispuut dan niet te vermijden.

"Koppels vertrekken het beste goed voorbereid"

Doctor in de psychologie en relatietherapeut Danny Verstraeten uit Leuven nuanceert de stelling van Durvasula enigszins. "Ik zou ruzies niet uitsluitend aan IKEA-winkels koppelen", zegt ze. "Het komt even vaak voor tijdens de wekelijkse boodschappen in de supermarkt."

"De meeste mensen winkelen op hectische momenten, zowel in de winkel als in hun eigen leven. Het is weekend, ze hebben al even in de file gestaan, de kinderen eisen de aandacht op... Bovendien is het aanbod in winkels als IKEA aanzienlijk. De prikkels zijn alomtegenwoordig en dat legt een grote druk op de consument. De grootschaligheid verhoogt de stress en zo ook de kans op strubbelingen."

Verstraeten raadt koppels aan op voorhand goed te overleggen over het doel van hun winkelbezoek. "Willen ze meteen iets aankopen? Of gaan ze gewoon even op prospectie? Aan welke voorwaarden moeten hun aankopen precies voldoen? Koppels vertrekken het beste goed voorbereid. Het grote aanbod ter plekke krijgen ze op het moment zelf niet verwerkt."

Ook de kinderen kunnen een sleutelfactor zijn. "Soms is het leuk de kinderen mee te nemen, maar dat resulteert in een andere manier van winkelen. Het kan een goed idee zijn de kinderen af en toe thuis te laten."

"30 rock"

Onderstaand filmpje is de perfecte illustratie van het fenomeen dat Durvasula beschrijft. Het betreft enkele scènes uit het komische programma "30 rock" van en met Tina Fey waarin een koppel met slaande ruzie de deuren van een IKEA-winkel achter zich dichttrekt.

Meest gelezen