N-VA: "Nationale Loterij moet zich ethischer profileren"

Regeringspartij N-VA vindt dat de Nationale Loterij zich te veel als een commercieel bedrijf gedraagt en te agressief reclame maakt. "Van zo'n overheidsbedrijf mag je verwachten dat het ethischer te werk gaat dan commerciƫle gokbedrijven", zegt N-VA-Kamerlid Peter Dedecker in de kranten van Mediahuis. De Kansspelcommissie sluit zich daarbij aan.

Volgens de N-VA spiegelt de Loterij mensen met geldproblemen voor dat ze snel rijk kunnen worden. Slogans als "Word schandalig rijk" zijn er volgens Peter Dedecker zwaar over.

De partij vindt dat de Loterij zich meer zou moeten profileren met haar maatschappelijke rol, zoals het financieren van goede doelen met de opbrengsten van de spelen.Ā De Nationale Loterij trok vorig jaar bijvoorbeeld 205 miljoen euro uit voor maatschappelijke projecten zoals het Rode Kruis.Ā Daar kun je reclame mee maken, stelt de N-VA.

Dedecker wil de Loterij naar eigen zeggen niet aan banden leggen. Maar er zou op zijn minst toezicht moeten zijn vanuit de Kansspelcommissie, vindt hij. "We moeten dat bedrijf vooral ethischer gaan profileren en het bestuur ervan een stuk ethischer maken", zei hij in "De ochtend".

"Loterij heeft een voorbeeldfunctie"

Ook Peter Naessens, directeur van de Kansspelcommissie, vraagt zich in "De inspecteur" opĀ Radio 2 af of de reclameslogans van de Loterij al dan niet misleidend zijn.

De Kansspelcommissie vindt ook dat de Loterij als grootste kansspeloperator van het land een voorbeeldfunctie heeft.Ā De "Word schandalig rijk"-campagne is "een beetje een vreemde campagne, omdat dat schuine kantje wordt benadrukt", zegt Naessens.

Als de maatschappij problemen heeft met dergelijke reclame, is het volgens Naessens belangrijk dat er een instantie is, een soort regulator, "die kan tussenbeide komen en de campagne eventueel kan stopzetten".

Zo'n regulator moet dan wel voldoende middelen hebben om zijn werk uit te voeren.Ā "Er moeten ook duidelijke regels komen voor reclame, dit in overleg met de reclamesector maar ook met bijvoorbeeld hulpverleningsinstanties." De Kansspelcommissie heeft daarvoor zelf al contacten opgenomen met de reclamesector, "maar wat de Nationale Loterij betreft, zijn we zeer beperkt in onze bevoegdheid, ze kunnen zich daar natuurlijk bij aansluiten".

Meest gelezen