"Maak die verdomde deur open"

Net voor het neerstorten van de Airbus van Germanwings, schreeuwde de piloot zijn copiloot toe om "die verdomde deur" van de cockpit te openen. Dat blijkt uit de geluidsopnames van een van de twee zwarte dozen, die de Duitse krant Bild publiceert.

Copiloot Andreas Lubitz wordt ervan verdacht moedwillig het vliegtuig van Germanwings te hebben laten neerstorten in de Franse Alpen. Tot nu toe werd al één zwarte doos teruggevonden, namelijk de zwarte doos die onder meer cockpitgesprekken, aankondigingen die te horen zijn en eventuele alarmgeluiden registreert.

Donderdag al werden die geluidsopnames door de procureur van Marseille aangehaald. Die opnames toonden namelijk aan dat de piloot op het moment van de crash niet in de cockpit aanwezig was. Hij had die even verlaten (om naar het toilet te gaan nvdr.) en daarna liet de copiloot zijn collega niet meer binnen.

De copiloot zette in tussentijd vrijwillig de daling in en antwoordde niet meer op de oproepen van de luchtverkeersleiding. Bovendien bleef de copiloot ademen tot het einde, wat volgens de onderzoekers uitsluit dat de copiloot onwel was geworden.

Zondagseditie Bild

In de zondagseditie van Bild staat nu een uitgebreid relaas van wat er zich in de cockpit zou hebben afgespeeld. Zo verliepen de eerste twintig minuten van de vlucht quasi normaal, er was enkel een banale conversatie te horen tussen de piloot en zijn copiloot. Het is ook dan dat de piloot zegt dat hij voor het vertrek geen tijd heeft gehad om naar het toilet te gaan.

Rond 10.27 uur vroeg de piloot zijn copiloot ten slotte om de voorbereidingen te starten voor de landing in Düsseldorf. Die laatste antwoordt onder andere "ik hoop het" en "we zullen zien". Vervolgens zegt de copiloot dat de piloot "nu" naar het toilet kan. Twee minuten later bevestigt de piloot aan zijn copiloot dat deze "het commando mag nemen". Er is het geluid te horen van een stoel die achteruit schuift en van een deur die sluit, wat betekent dat de piloot de cockpit heeft verlaten om naar het toilet te gaan.

"In godsnaam, open de deur"

Om 10.29 uur zet het toestel volgens Bild een daling in. Om 10.32 proberen de Franse luchtverkeersleiders tevergeefs om contact te maken met het toestel. In het vliegtuig weerklinkt, nagenoeg op hetzelfde moment, een alarm. Wat vervolgens te horen is op de geluidsbanden is een "luide slag", alsof iemand de cockpit probeert binnen te gaan. Dan moet het voor de piloot echt duidelijk zijn dat de copiloot zich heeft opgesloten in de cockpit. "In godsnaam, open de deur", roept de piloot. Op de achtergrond zou te horen zijn hoe ook passagiers roepen.

Om 10.35, zo'n vijf minuten voor de crash, zijn er opnieuw "slagen op de deur van de cockpit" te horen. Negentig seconden later klinkt weer een alarm, het toestel bevindt zich dan nog op een hoogte van 5.000 meter. "Open die verdomde deur", roept de piloot nog. Vanaf 10.38 is enkel nog de ademhaling van de copiloot in de cockpit te horen. Rond 10.40 raakt de Airbus uiteindelijk een berg in de Franse Alpen. Het geschreeuw van de passagiers zijn de laatste geluiden die werden geregistreerd, aldus Bild.

Meest gelezen