Bondsdag stemt voor tolheffing in Duitsland

De Bondsdag, de tweede kamer van het Duitse parlement, heeft met een grote meerderheid gestemd voor de invoering van een tolheffing op de autosnelwegen. Het plan is omstreden, want mogelijk is er sprake van discriminatie tussen Duitse en andere Europese automobilisten. Als de Europese Commissie dat ook vindt, kan Europa nog gaan dwarsliggen.

Opvallend is dat het toltarief zal afhangen van de milieuvriendelijkheid van de wagen: een vignet voor tien dagen zal vijf, tien of vijftien euro kosten. Een jaarvignet zal gemiddeld 74 euro kosten.

Desondanks is het nog niet zeker of de Duitse tol er ook echt komt. Mogelijk zal Europa bezwaren maken omdat de wetgeving een onderscheid maakt tussen Duitse automobilisten en andere Europeanen die gebruik maken van de Duitse autosnelwegen.

"Duitse automobilisten worden gecompenseerd voor die tolheffing, buitenlandse automobilisten duidelijk niet", legt Europees parlementslid Philippe De Backer (Open VLD) uit. "Europa heeft er altijd over moeten waken dat de tolheffing voor alle Europese onderdanen op dezelfde manier van toepassing zal zijn. Dus zal ook daar de Europese commissaris voor Transport moeten oordelen of het al dan niet in tegenspraak is met de Europese regels."

De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt wil de tol al invoeren op 1 januari 2016.

Meest gelezen