Nabestaanden crash krijgen tot 50.000 euro van Germanwings

De Duitse lagekostenmaatschappij Germanwings betaalt tot 50.000 euro per passagier aan de nabestaanden van de slachtoffers van de crash in Frankrijk. Het gaat niet om geld van de verzekering. Het geld moet dienen om de eerste kosten te dekken. De maatschappij is dat trouwens verplicht.

Volgens de conventie van Montréal, die in 1999 werd gesloten, moeten luchtvaartmaatschappijen bij een crash de nabestaanden een schadevergoeding betalen tot maximaal 143.000 euro per slachtoffer, ongeacht de schuldvraag. Deze 50.000 euro is daar een voorschot op. Dat is fors hoger dan het wettelijk verplichte voorschot.

Als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk gesteld wordt voor de crash, doordat bijvoorbeeld een personeelslid een ernstige fout heeft gemaakt, kunnen de schadevergoedingen veel hoger oplopen. Dan hangt het bedrag af van individuele rechtszaken, die de nabestaanden in hun land van herkomst aanspannen.

Zo kan het zijn dat de nabestaanden van de 3 Amerikaanse slachtoffers een veel hogere schadevergoeding krijgen dan de Europese nabestaanden. In de VS liggen de schadevergoedingen bij vliegrampen traditioneel veel hoger dan in Europa.

Als de schuld van de crash definitief bij Germanwings komt te liggen, doet de luchtvaartmaatschappij er dus beter aan om schikkingen te treffen met de nabestaanden. Deze eerste schadevergoeding van maximaal 50.000 euro kan een eerste stap in die richting zijn.

Meest gelezen