Brussels Airlines en Jetairfly zetten te allen tijde 2 crewleden in cockpit

Ook Brussels Airlines en Jetairfly hebben de veiligheidsprocedure voor hun cockpits aangepast. Voortaan moeten ook bij die maatschappijen er steeds 2 crewleden in de cockpit aanwezig zijn. Daarmee volgen ze het voorbeeld van talloze luchtvaartmaatschappijen. Na de crash met het toestel van Germanwings willen ze voorkomen dat een van de piloten alleen in de cockpit kan zitten.

Brussels Airlines nam de beslissing in samenspraak met de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. Lufthansa is immers voor 45 procent eigenaar van Brussels Airlines en ook 100 procent eigenaar van Germanwings, de lagekostenmaatschappij wiens vliegtuig afgelopen dinsdag neerstortte in de Alpen.

Ondertussen heeft de European Aviation Safety Agency (EASA) een mededeling verspreid, waarin de aanwezigheid van 2 crewleden in de cockpit aangeraden wordt. De EASA, die 29 grote Europese luchtvaartmaatschappijen overkoepelt, noemt de aanbeveling wel tijdelijk.

Ook in Oostenrijk en Canada strengere regels

Eerder op de dag had ook de Oostenrijkse luchtvaartautoriteit Austro Control beslist dat voortaan gedurende de hele vlucht minstens twee bemanningsleden in de cockpit aanwezig moeten zijn.

De maatregel is in de praktijk op slechts twee luchtvaartmaatschappijen van toepassing: Austrian Airlines en Flyniki, filialen van respectievelijk Lufthansa en Air Berlin. Een woordvoerder van Austro Control drukte wel de hoop uit dat er snel een Europese reglementering zou komen.

Gisteren had Canada een soortgelijke maatregel aangekondigd en ook de Duitse federatie voor de luchtvaartsector liet weten dat ze de maatregel in de toekomst wil doorvoeren.

Scenario als Germanwings voorkomen

De Belgische touroperator Thomas Cook liet ook al weten op korte termijn strengere regels voor het cabinepersoneel in te voeren. Voortaan zullen altijd twee mensen in de cockpit aanwezig moeten zijn. Ook Lufthansa, de moedermaatschappij van Germanwings, zal de nieuwe maatregel toepassen.

Ook de lagekostenmaatschappij Wizz Air, die 55 A320-toestellen heeft en vanop de luchthaven van Charleroi vliegt, legt een permanente aanwezigheid van twee bemanningsleden in de cockpit op. En ook de kleine Letse maatschappij AirBaltic, de Britse maatschappij EasyJet en de Noorse maatschappij Norwegian Air Shuttle doen dat.

Allen willen ze voorkomen dat scenario's zoals de crash met het toestel van Germanwings ook bij hen kunnen gebeuren. Volgens het Franse parket is de meest plausibele verklaring voor die crash dat de copiloot het toestel bewust heeft doen neerstorten nadat hij de boordcommandant uit de cockpit had buitengesloten.

Andere luchtvaartmaatschappijen lieten al duidelijk weten dat ze de procedures niet zouden veranderen, zoals de belangrijkste twee Japanse luchtvaartmaatschappijen ANA en JAL.

Meest gelezen