"Inbreuk op de privacy, voyeurisme van het ergste soort"

Er komt zware kritiek op de lekken in het onderzoek naar de ramp met de Airbus van Germanwings in de Franse Alpen. IFALPA, de internationale vereniging van lijnpiloten, vindt het niet kunnen dat details van de geluidsopnames naar buiten zijn gekomen terwijl het onderzoek nog lang niet klaar is. Dat schaadt het vertrouwen in de onderzoekers en werkt speculatie in de hand. De piloten wijzen erop dat de geluidsopnames maar een deel zijn van het grotere onderzoek. Ze nu al vrijgeven getuigt van sensatiezucht en voyeurisme. Ook de Belgische pilotenvereniging is boos.

De Amerikaanse krant The New York Times pakte nog geen 48 uur na de feiten uit met het nieuws dat een van de twee piloten op het moment van de ramp niet in de cockpit was. Hij werd buitengesloten door de andere piloot en mocht niet meer naar binnen. De krant citeerde een anonieme bron die vertelde over de geluidsopname uit de cockpit, informatie die verkregen werd uit de eerste zwarte doos.

"De man buiten klopt lichtjes op de deur maar krijgt geen antwoord. Daarna klopt hij luider, maar hij krijgt nog steeds geen antwoord. Er komt nooit antwoord. Je kan horen dat hij de deur inbeukt. We weten nog niet waarom een van de mannen naar buiten ging. Maar een ding is zeker: op het einde van de vlucht is één piloot helemaal alleen en opent hij de deur niet", aldus de anonieme bron uit het onderzoeksteam.

Op dat moment ging het nog om geruchten en bleven de gegevens nog onbevestigd. De geruchtenmolen was echter niet te stoppen. Meer duidelijkheid kwam er gisterenmiddag op de persconferentie van het parket van Marseille. De procureur deelde mee dat "we op dit moment in het onderzoek niet anders kunnen besluiten dan dat de copiloot het toestel bewust heeft laten neerstorten". Naar het waarom bleef het nog gissen, al suggereerde het parket dat er allicht geen terroristisch motief meespeelde.

"Een ernstige verstoring van het onderzoek"

IFALPA, de internationale federatie van lijnpiloten, uit nu zware kritiek op de lekken in het onderzoek. In een persmededeling klagen ze aan dat de details van de geluidsopname uit de cockpit naar buiten zijn gekomen terwijl het onderzoek nog in volle gang is. Dit is in strijd met internationale afspraken en schaadt de belangen van het onderzoek, luidt het.

"De voicerecorder van de cockpit heeft uitsluitend als doel om onderzoekers te helpen de factoren te achterhalen die hebben geleid tot een ongeluk. Informatie op die voicerecorder mag niet gebruikt worden buiten die veiligheidscontext, en zeker niet om iemand voortijdig te beschuldigen. Details mogen alleen publiekelijk vrijgegeven worden na een grondig en volledig onderzoek van de gebeurtenissen. Niet vroegtijdig, op het moment dat het onderzoek op de grond nog geen 48 uur aan de gang is."

"Het voortijdig lekken van niet-geanalyseerd, onvolledig materiaal, zonder de volledige context van alle onderzoeksgegevens, is een ernstige verstoring van het onderzoek. Het kan alleen leiden tot premature conclusies over wat precies gebeurd is in de momenten voor het ongeluk. Eender welk ander gebruik van de gegevens uit de cockpit is niet alleen ongeldig, maar ook een onaanvaardbare inbreuk op de privacy die nog het best omschreven kan worden als een zucht naar sensatie en voyeurisme van het ergste soort."

IFALPA benadrukt dat de speurders erop moeten toezien dat alle informatie correct behandeld wordt tot het onderzoek volledig afgehandeld is. In dit vroege onderzoekstadium blijven nog veel cruciale vragen onbeantwoord. De federatie benadrukt de noodzaak aan een objectief onderzoek van alle factoren die nodig zijn voor een accurate analyse van de gebeurtenissen.

BeCa: "Geen conclusies zonder tweede doos"

Ook de Belgische pilotenvereniging BeCa trekt hard van leer tegen de lekken in het onderzoek. Ze wijst onder meer met een beschuldigende vinger naar de Franse procureur, die gisteren op een persconferentie bekendmaakte dat de meest plausibele oorzaak voor de crash is dat de copiloot het toestel bewust heeft doen neerstorten. Dat zou blijken uit de gesprekken in de cockpit die op een van de zwarte dozen staan.

Volgens BeCa mogen zulke conclusies nooit op basis van een van de dozen genomen worden. "Hoewel de theses zelfmoord en terreuraanval mogelijk zijn (naast andere theorieën), willen we benadrukken dat enkel een volledig onderzoek tot deze conclusies kan leiden. Voor een geldig veiligheidsonderzoek hebben we absoluut de twee zwarte dozen nodig."

Meest gelezen