Opzettelijke crashes: zeldzaam, maar dodelijk

De copiloot van de Germanwingsvlucht 4U9525 deed met opzet het vliegtuig neerstorten. Waarom weten we nog niet, maar het gaat jammer genoeg niet om een alleenstaand geval. Toch is het opzettelijk neerstorten van een groot, commercieel vliegtuig heel zeldzaam. Als het gebeurt, komen alle inzittenden om, op 1 uitzondering na. Een (kort) overzicht.

Vlucht 470 van LAM Mozambique Airlines

  • Traject: Mozambique > Angola
  • Neergestort in Namibië op 29 november 2013
  • 33 doden (alle inzittenden)
  • Toestel: Embraer 190


Bij deze ramp was het de piloot die de copiloot had buitengesloten uit de cockpit. Hij schakelde de automatische piloot uit en stelde de koers in op een hoogte onder grondniveau. Het toestel daalde met een snelheid van 30 meter per seconden en stortte neer in een nationaal park in Namibië.

Vlucht 990 van EgyptAir

  • Traject: Los Angeles (VS) > Caïro (Egypte)
  • Neergestort in de Atlantische Oceaan (nabij de Amerikaanse kust) op 31 oktober 1999
  • 217 doden (alle inzittenden)
  • Toestel: Boeing 767


Met vlucht 990 gebeurde wellicht hetzelfde als wat nu gebeurd is met de Germanwingsvlucht. De copiloot maakte gebruik van een sanitaire stop van de piloot om de controle van het vliegtuig over te nemen. Althans dat zegt één onderzoek. Een ander onderzoek houdt de mogelijkheid van een technisch mankement nog open. 

Vlucht 185 van SilkAir

  • Traject: Jakarta (Indonesië) > Singapore
  • Neergestort in de Musi-rivier in Indonesië op 19 december 1997
  • 104 doden (alle inzittenden)
  • Toestel: Boeing 737


Ook bij deze crash was er onenigheid over de oorzaak. Volgens Indonesische onderzoekers was er sprake van een technisch mankement. Critici beweren dat de onderzoekers de zelfmoordpiste wilden verdoezelen, omdat anders te veel reizigers te bang zouden zijn om nog te vliegen. Volgens een Amerikaans onderzoek ligt de schuld wel degelijk bij de piloot. Het toestel zette plots een duikvlucht in. Tijdens die duikvlucht haalde het toestel de snelheid van het geluid, waardoor het al uiteenviel voor het de grond raakte. Slechts 6 lichamen konden worden geïdentificeerd.

Vlucht 630 van Royal Air Maroc

  • Traject: Agadir (Marokko) > Cassablanca (Marokko)
  • Neergestort in het Atlasgebergte, 10 minuten na het vertrek, op 21 augustus 1994
  • 44 doden (alle inzittenden)
  • Toestel: ATR 42


Volgens een onderzoek schakelde de piloot ook hier de automatisch piloot uit, waarna het toestel in een steile duikvlucht ging. Aan boord zat een prins uit Koeweit en ook 4 Nederlanders.

Vlucht 350 van Japan Airlines

AP1982
  • Traject: Fukuoka (Japan) > Tokio (Japan)
  • Neergestort in de Baai van Tokio op 9 februari 1982
  • 24 doden (174 inzittenden)
  • Toestel: McDonnell Douglas DC-8


De piloot van vlucht 350 van Japan Airlines had met opzet het toestel doen neerstorten, maar de andere crewleden konden hem wel nog min of meer overmeesteren. Het toestel stortte wel neer, maar doordat de overige crewleden nog tussenbeide konden komen, vielen er opvallend minder slachtoffers. De piloot die de ramp veroorzaakte, overleefde de crash ook. Hij werd later ontoerekeningsvatbaar verklaard.

Meest gelezen