Toestand Vlaamse snelwegen beter, fietspaden slechter

De toestand van de Vlaamse snelwegen gaat er voor het zevende jaar op rij op vooruit, maar met de fietspaden is het slechter gesteld. Dat blijkt uit het rapport "Toestand van het wegennet" dat voorgesteld is in het Vlaams Parlement.

Uit metingen die zijn uitgevoerd in het voorjaar van 2014 blijkt dat de toestand van de Vlaamse snelwegen blijft verbeteren. Bijna 86 procent van de snelwegen verkeert in behoorlijke tot uitstekende staat. Aan 14 procent van de snelwegen is nog werk. Het gaat om het beste resultaat in 10 jaar.

Minister Weyts wil de "inhaalbeweging" voor het onderhoud aan de snelwegen, ingezet door de vorige Vlaamse regering, afronden. De N-VA-minister wil de focus namelijk stilaan verleggen naar de gewestwegen. Uit metingen van de staat van de gewestwegen in drie Vlaamse provincies (uitgevoerd in 2013) blijkt dat ook geen overbodige luxe te zijn.

Primaire gewestwegen

Uit de cijfers blijkt namelijk dat er in Limburg "onmiddellijke ingrepen" nodig zijn op een op de acht gewestwegen. In Antwerpen gaat het om bijna een op de vijf gewestwegen en in Vlaams-Brabant zelfs om een op de vier gewestwegen. Bijna 44 procent heeft een ingreep binnen de drie jaar nodig.

Die werken moeten volgens minister Weyts nu voorbereid worden, in samenspraak met de gemeenten en andere partners zoals de rioolbeheerders. Zodra het onderhoud van snelwegen afgerond is, kan het aantal werven op gewestwegen dan snel opgedreven worden. "Ik zal in eerste instantie primaire gewestwegen aanpakken, die het drukst gebruikt worden, net vanwege mijn focus op het woon-werkverkeer", zegt Weyts.

Fietspaden

Met de toestand van de fietspaden is het dan weer minder goed gesteld. Van de ruim 6.600 kilometer fietspaden die in 2013 werd geïnspecteerd, verkeerde 83,2 procent in goede of uitstekende toestand. Dat is een lichte daling tegenover de vorige meting in 2011. Toen was bijna 85 procent van de fietspaden in goede of uitstekende staat.

Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer is de terugval vooral toe te schrijven aan de impact van de strenge winter van 2012-2013.

Tegenover die terugval staat wel dat steeds meer fietspaden conform het Vademecum Fietsvoorzieningen zijn, zeg maar aangelegd of onderhouden volgens een reeks regels rond veiligheid en comfort. In 2011 was 37,2 procent conform de regels, in 2013 was dat 39,7 procent of een stijging met 2,5 procent.

Meest gelezen