"De copiloot heeft het toestel bewust laten crashen"

De copiloot van het gecrashte toestel van Germanwings wou zelf het toestel vernietigen. Dat is volgens het parket van Marseille de meest plausibele verklaring voor de crash van de Airbus A320 waarbij dinsdag 150 mensen het leven lieten. Het parket van Marseille heeft aan de Duitse autoriteiten informatie gevraagd over de achtergrond van de man. Een huiszoeking in het ouderlijke huis van de copiloot leverde in eerste instantie niks op.

Uit de opnames van de gesprekken uit de cockpit is gebleken dat de copiloot het vliegtuig alleen bestuurde op het moment van de crash in de Franse Alpen. De piloot had de cockpit even verlaten om naar het toilet te gaan en daarna liet de copiloot zijn collega niet meer binnen.

De copiloot zette vrijwillig de daling in en antwoordde niet meer op oproepen van de luchtverkeersleiding. Bovendien bleef hij normaal ademen tot op het einde, wat de optie moet uitsluiten dat de copiloot onwel was geworden. Enkele minuten later crashte het toestel tegen een bergflank in de Franse Alpen.

Het parket laat weten dat de passagiers wellicht pas helemaal op het einde iets moeten hebben gemerkt. "Het geschreeuw horen we pas net voor de impact, op het allerlaatste moment."

Volgens de huidige stand van het onderzoek kan het parket van Marseille niet anders dan besluiten dat de copiloot bewust het toestel heeft vernietigd. Over het waarom weiden ze voorlopig niet uit.

"Geen link met terreurorganisatie"

De copiloot is geïdentificeerd als de 27-jarige Duitser Andreas Lubitz. Volgens de Duitse pers komt hij uit de plaats Montabaur, in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts.

Over het eventuele motief van de man is op de persconferentie niets gezegd. Desgevraagd door journalisten, stelde het parket dat de Franse autoriteiten aan het Duitse gerecht meer informatie hebben gevraagd over zijn achtergrond. Het parket zelf gaf geen informatie over het geloof of de afkomst van de copiloot. "Maar we hoeven het wellicht niet in die richting te zoeken."

Over een eventuele wanhoopsdaad spreken de onderzoekers zich voorlopig niet uit.

"Eerste twintig minuten normale gesprekken"

"Tijdens de eerste twintig minuten van de vlucht praatten de piloten op een normale, zelfs ontspannen manier met elkaar", aldus het parket. "Vervolgens horen we de boordcommandant de briefing voorbereiden voor de landing in Düsseldorf, maar de antwoorden van de copiloot daarop lijken doodkalm. Vanaf dan was er geen echt gesprek meer tussen de piloten", lichtte het parket van Marseille toe op een persconferentie.

"Daarna vraagt de boordcommandant aan de copiloot om de controle over het toestel over te nemen, we horen de stoel van de piloot achteruitgaan en een deur dichtklappen. We nemen aan dat de man naar het toilet ging."

"Op dat moment is de copiloot alleen aan het commando en vanaf dan heeft de man het besturingssysteem van het toestel gemanipuleerd om de daling in te zetten. Die actie kan op dat ogenblik van de vlucht alleen maar vrijwillig worden ingezet."

Boordcommandant bonkte tevergeefs op cockpitdeur

"We horen de boordcommandant verschillende keren de toegang vragen tot de cockpit, maar de copiloot antwoordt niet. Op dat moment horen we menselijke ademhaling van de copiloot en we blijven die horen tot de impact. Dus de man leefde nog."

"Daarna horen we dat de luchtverkeersleiding contact probeert op te nemen, andermaal geen antwoord. Op dat moment verstuurt de luchtverkeersleiding een noodsignaal."

"Vervolgens horen we de alarmsignalen in het toestel afgaan en bonkt de piloot hard op de deur."

"Juist voor de finale impact, horen we het geluid van een eerste impact op een rotswand. Daarna crasht het vliegtuig aan 700 kilometer per uur tegen de berg."

"Geen noodsignaal, geen antwoorden"

Het parket van Marseille wijst erop dat de copiloot op geen enkel moment een noodsignaal heeft verstuurd.

"Geen enkel noodsignaal "mayday" werd verstuurd vanuit de cockpit en de luchtverkeersleiding kreeg ook geen antwoord", zei een zichtbaar aangeslagen procureur.

"De interpretatie die we vandaag geven aan het incident, is dat de copiloot door een vrijwillige afwezigheid geweigerd heeft om de piloot in de cockpit binnen te laten. Hij heeft vrijwillig de daling ingezet voor een ons totaal onbekende reden. We analyseren het als een vrije wil om het toestel te vernietigen."

Meest gelezen