Leuvense gemeenteraad keurt bouw ondergrondse Bruulparking goed

Na een lange discussie heeft de Leuvense gemeenteraad ingestemd met de bouw van een ondergrondse parking onder het Bruulpark in het centrum van de stad. Daar zal plaats zijn voor 600 wagens. Vanuit de oppositie werd het voorstel gesteund door Open VLD, terwijl N-VA en Vlaams Belang zich onthielden en Groen tegenstemde.

De nieuwe parking is een onderdeel van het globaal plan om de benedenstad een nieuwe impuls te geven. Schepen Carl Devlies (CD&V) wees erop dat Leuven hierbij een evenwicht nastreeft tussen bereikbaarheid en leefbaarheid. Om het bezoekersverkeer in dit deel van de stad in goede banen te leiden, worden vanuit de ring twee verkeerslussen gepland die aansluiten op een parking.Ā 

Een daarvan zal de Bruulparking zijn, die plaats biedt voor 600 wagens en is in de eerste plaats bedoeld voor bezoekers aan de stad. Tegelijk zullen in omgeving enkele straten en pleinen zoals de Vismarkt verkeersarm of verkeersluw gemaakt worden.

Tijdens de raadszitting toonde Groen zich bij monde van David Dessers een fel tegenstander van het project. Dessers wees erop dat door de actuele onderbezetting van de bestaande parkings in Leuven de bouw van een nieuwe helemaal niet nodig is. Deze parking is volgens hem ook niet wenselijk omdat die ingaat tegen de plannen van de stad om tegen 2030 klimaatneutraal te maken. Voor bezoekers aan de stad moeten randparkings worden voorzien.

De N-VA, die zich tijdens de kiescampagne van 2012 nog sterk had verzet tegen de parking, stelde bij monde van Zeger Debyser dat de parking nodig is als de stad haar plan om in de vlakbij gelegen Brusselsestraat een podiumkunstenzaal te bouwen daadwerkelijk uitvoert. Sabine Bovend'aerde (Open VLD) toonde zich een resoluut voorstander van de parking en stelde onder meer dat deze nodig is ter compensatie van de bovengrondse parkeerplaatsen die geschrapt zullen worden.

Meest gelezen