"Alexander McQueen: Savage beauty in Londen"

"Today, Lee McQueen is coming home." Het zijn de woorden van Martin Roth, directeur van het Victoria & Albert Museum in Londen waar je vanaf vandaag de tentoonstelling “Alexander McQueen: Savage beauty” kan bezoeken.
AFP

Na een meer dan succesvolle passage in de Metropolitan Museum of Art in New York, waar deze tentoonstelling een recordaantal bezoekers over de vloer kreeg voor een modetentoonstelling, speelt "Savage beauty" nu een thuismatch in het V&A museum in Londen, de stad van McQueen.

Alexander McQueen, geboren in Londen in maart 1969, pleegde in februari 2010 zelfmoord na een ongebalanceerd leven met grote tegenstellingen. Een extreem verlegen, maar zeer getalenteerde man, die naarmate zijn dood naderde zich steeds meer afsloot van de buitenwereld. Het werd voor McQueen een leven van contrasten.

Hij is een van de meest geprezen, tevens beruchte Britse modeontwerpers, l’enfant terrible met een hele gevoelige ziel. Hij verwijst naar zichzelf als een schizofrene romanticus, eentje met een zeer donkere kant en dat vertaalde hij naar zijn creaties en modeshows.

Alexander McQueen choqueerde zijn publiek graag, liet hen met een ongemakkelijk gevoel achter. Zijn creaties zijn een strijd tussen zijn levendige fantasie, dromen en zijn donkere gevoelens. Hij verwoorde het zelf als “my work is like a biography of my own personality.”

Daniel Deme/WENN.com

En die creaties zijn nu te bezichtigen in een adembenemende tentoonstelling, "Savage beauty", met maar liefst 66 extra stuks voor deze thuiskomst in Londen. Het is een overzicht geworden van McQueens werk, van zijn afstudeercollectie uit 1992 tot zijn laatste, onafgewerkte collectie van 2010, Plato’s Atlantis.

De tentoonstelling is verdeeld in verschillende ruimtes die elk een periode uit McQueens leven vertellen en je meenemen in de briljante, maar broze gedachtegang van McQueen. Te beginnen met zijn eerste collecties die meteen ook tonen wat een ongelofelijk designer McQueen was, met een talent voor het creëren van prachtige silhouetten en strak gesneden vormen.

Daniel Deme/WENN.com
AFP

Wat dan volgt, is een evolutie in McQueens creaties, duidelijk gedomineerd door zijn mentale gezondheid. Alles wordt donkerder, zwart, met Victoriaans gothische invloeden. Zijn voorliefde voor vogels zie je doorheen de hele tentoonstelling terug, maar het meest iconische is "The horn of plenty"-jurk, gemaakt uit zwart geverfde eendenveren waardoor het geheel doet denken aan een raaf, een romantisch symbool voor de dood. McQueen refereert vaak naar de dood, het is een deel van het leven.

PA Wire/Press Association Images
Daniel Deme/WENN.com
Daniel Deme/WENN.com

Het Cabinet of Curiosities is het hart van de tentoonstelling, hier moet je even tijd nemen om alles in je op te nemen. Een ruimte tot aan het plafond gevuld met maar liefst 120 stuks, van fabelachtige accessoires bezet met ontelbare kristallen tot akelige metalen accessoires die doen denken aan skeletten, en dit alles met een wat sinistere soundtrack op de achtergrond. Maar het pronkstuk en uniek voor deze tentoonstelling in Londen is het hologram van Kate Moss dat voor het eerst te zien was tijdens zijn Widows of Culloden show in 2006.

Daniel Deme/WENN.com

McQueen putte graag inspiratie uit de natuur. Typerend daarvoor is zijn liefde en gebruik van veren, hoorn en andere materialen uit de natuur. En hoe fleurig zijn Sarabande-jurk, uit de lente-/zomercollectie van 2007 ook lijkt, McQueen blijft geconnecteerd met de dood. Hij gebruikte bloemen voor deze jurk omdat ze verwelken. Ze gaan dood. Met bloemen kon hij zijn romantische stemming vertalen naar zijn creatie, met ook het donkere kantje.

De tentoonstelling is een must see, ook voor wie geen hart voor mode of McQueen heeft. Het voelt heel vreemd aan om even in het hoofd te kruipen van een geniale kunstenaar. McQueen leeft voort in deze tentoonstelling, iets wat prachtig vertaald wordt naar iets fysieks door de curators van het V&A Museum.

Zijn melancholische denkbeeld en persoonlijkheid leiden tot vaak sprakeloze momenten doorheen de tentoonstelling. McQueen was een kunstenaar, een helaas ziek genie die een buitengewoon adembenemend erfgoed achterlaat.

“Alexander McQueen: Savage beauty in London” loopt nog tot 2 augustus in Victoria & Albert Museum in Londen.

Meest gelezen