Imagocampagne en nieuwe slogan voor Rode Kruis-Vlaanderen

Het Rode Kruis-Vlaanderen pakt vanaf maandag uit met een nieuwe imagocampagne, een vernieuwd logo en een nieuwe slogan: "Het Rode Kruis helpt helpen". De hulporganisatie wil daarmee duidelijk maken dat ieder van ons op een bepaald moment in zijn leven wel eens het Rode Kruis nodig heeft en dat de organisatie erin slaagt om zowat de hele bevolking mee te laten helpen.

Het Rode Kruis-Vlaanderen spreekt over een "heruitvinding". Er komen onder meer tv-spotjes en een vernieuwde website. Een voorsmaakje krijgen we al op de huidige website van de organisatie. De organisatie bestaat 151 jaar en hecht veel belang aan de vernieuwing. "Het wordt de moeite. De beste 150 jaar moeten nog komen", klinkt het.

"Iedereen vindt het normaal dat onze vrijwilligers er altijd zijn en dat ze hulp bieden", zegt woordvoerster An Luyten. "Maar dat kan alleen als wij kunnen rekenen op duizenden en duizenden mensen die bloed doneren, geld geven of die hun tijd als vrijwilliger investeren. Elke Vlaming is op zijn of haar manier een stukje van het Rode Kruis." De nieuwe imagocampagne krijgt daarom de titel "Het Rode Kruis, dat ben jij" mee.

De nieuwe baseline van Rode Kruis-Vlaanderen wordt dan weer "Het Rode Kruis helpt helpen", om de cruciale rol van de organisatie te belichten. "Neem ons weg, en de mensen die anderen willen helpen, kunnen niet meer helpen", vat gedelegeerd bestuurder Philippe Vandekerckhove samen.

"Rode Kruis is onmisbaar"

De "heruitvinding" van Rode Kruis-Vlaanderen werd gepresenteerd in het opleidingscentrum voor hulpdiensten van Campus Vesta in Ranst. De organisatie simuleerde voor de gelegenheid de hulpverlening na een kettingbotsing, waarbij echter alle figuranten onbeweeglijk bleven staan (zie foto onderaan).

Zo wilde het Rode Kruis letterlijk en figuurlijk "stilstaan" bij de onmisbare functie die het in onze maatschappij heeft en tegelijkertijd waarschuwen voor het gevaar dat die rol als vanzelfsprekend wordt beschouwd.

Meest gelezen