Opbrengst Oosterweel "wellicht lager" dan Vlaamse regering denkt

Vanochtend circuleerde het cijfer dat het Oosterweeltracé maar 10,3 miljard euro zou opbrengen, en niet de 14,2 miljard waar Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) van uitgaat. Het wordt inderdaad minder dan dat, maar het is nog niet duidelijk hoeveel minder.

De opbrengst van het Oosterweeltracé valt op dit moment niet precies in te schatten. Dat zegt de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). Volgens De Morgen zou het huidige Oosterweeltracé op termijn niet 14,2 miljard euro opbrengen, zoals aangekondigd door minister van Mobiliteit Ben Weyts, maar 10,3 miljard euro.

Het bedrag van 14,2 miljard is gebaseerd op een Oosterweelverbinding zonder verkeerssturende maatregelen. De private tolheffing bijvoorbeeld of een vrachtwagenverbod kost de samenleving ook geld, en dat moet in mindering worden gebracht. 

"Het klopt dat de opbrengst wellicht lager zal liggen dan 14,2 miljard euro, maar om welk bedrag het gaat, is op dit moment onmogelijk in te schatten." Dat zegt Tim Van der Schoot van BAM.

"Dat is immers afhankelijk van de onderhandeling met Europa over de gedifferentieerde tolheffing. Het bedrag van 10,3 miljard euro is gebaseerd op een theoretische oefening, met onder meer een tolheffing voor personenwagens in de Kennedytunnel, die er niet komt."

De stelling dat elke dag uitstel voor de Oosterweelverbinding ons 1 miljoen euro kost, is volgens BAM dan weer wel correct. De berekening vergelijkt de kosten van de aanleg met onder meer het verlies van werkuren in de files.

Meest gelezen