Zo verdient modeblogster nu 8 miljoen dollar per jaar

27 is ze nog maar, maar de Italiaanse modeblogster Chiara Ferragni is uitgegroeid tot een wereldwijd internetsucces. Op Instagram heeft ze meer dan 3 miljoen volgers, op Twitter heeft ze er meer dan 200.000 en aan haar website "The Blonde Salad" werken een 15-tal fulltime werknemers. Haar omzet bedraagt intussen 8 miljoen dollar (7,1 miljoen euro) en wordt voor 2015 geraamd op zelfs 9 miljoen dollar. De universiteit van Harvard, VS, wilde wel eens weten hoe deze blogster daarin geslaagd is.

Vorige week publiceerde de universiteit de resultaten van haar onderzoek. Volgens modewebsite StyleCaster kan Ferragni’s succes worden teruggebracht tot volgende 10 tips:

Begin klein en groei geleidelijk. Ferragni startte in 2009 met het delen van kledingselfies, samen met haar toenmalige vriendje en huidig zakenpartner Riccardo Pozzoli.

Wees niet te hebberig. Aan haar schoenencollectie, gelanceerd in 2013, verdient Ferragni "maar 10 procent" van de royalty’s. Ze heeft wel de volledige creatieve controle over het resultaat. Nu de collectie een succes is, brengt die "maar 10 procent" natuurlijk wel het nodige geld in het laatje.

Eens je groot genoeg bent, laat je betalen. Ferragni wordt voor het bijwonen van mode-evenementen tot 50.000 dollar (44.000 euro) betaald, alleen maar om daar aanwezig te zijn.

Diversifieer. Ferragni haalt haar inkomsten, naast de schoenencollectie en het bijwonen van evenementen, uit advertenties op haar website en afspraken met kledingmerken. E-commerce is ook geen vies woord in Ferragni’s woordenboek. Er zijn bovendien plannen om nieuwe spullen op de markt te brengen, zoals rugzakken en T-shirts.

Gebruik Instagram. Volgens Ferragni’s zakenpartner Pozzoli was 2013 een keerpunt voor modebloggers, omdat Instagram plots massaal gebruikt werd binnen de mode-industrie. Het vergde de nodige aanpassingen in hun beleidsmodel toen.

Behandel je blog en sociale media op een verschillende manier. Door het succes van Instagram begon Ferragni een andere content aan te bieden op haar website, aangeleverd door een eigen redactie. Foto’s en activiteiten van zichzelf vonden daarnaast eerder hun weg via Instagram.

Wees selectief in de kledingmerken waarmee je afspraken maakt. Zo blijft er een duidelijke scheiding met de redactionele inhoud en wordt niet de indruk gewekt dat de kledingmerken zelf achter die (betaalde) inhoud zitten.

Pas je aan aan je publiek. Terwijl bij de start van de blog vooral tienermeisjes het doelpubliek waren, is die groep momenteel veel breder en omvat hij zelfs een belangrijk deel van de mode-industrie. Volgens Ferragni is daarom ook niet alleen haar levensstijl -de kleren die ze draagt- de belangrijkste reden om haar te volgen. Of, de inhoud werd belangrijker dan de figuur.

Verbreed je horizon. En dat door veel te reizen. Ferragni probeert aanwezig te zijn op de belangrijkste “Fashion Weeks”, of die nu in New York, Parijs of Milaan plaatsvinden. Ook al waren de eerste trips op eigen kosten, die investering loonde dus.

Blijven volhouden. Ferragni bezweek niet voor het grote geld dat diverse media haar aanboden, omdat ze uiteindelijk met grote modemerken in zee wilde gaan. Iets waarin ze uiteindelijk slaagde. Bewijs daarvan is onder meer het feit dat ze koos voor modehuis Gucci in plaats van een telecomprovider, die, ondanks het feit dat hij veel geld op tafel wilde neerleggen, niet door Gucci geduld werd.

Meest gelezen