"Verontwaardigd en vol schaamte"

Het lijken mooie momenten in het leven van mensen zoals u en ik: viraal gaan op het internet. Een explosie van aandacht, soms wereldwijd, hooguit enkele dagen. Maar intussen heeft men wel even mogen genieten van die internetroem. Toch is zo’n aandacht niet altijd een reden tot gejuich. In juni 2012 werd Alika Agidi-Jeffs al Rihanna zingend in de Londense metro -inclusief bedenkelijke gezichtsuitdrukkingen ("Gênant") van een andere passagier- een hit op het internet. "Ik schaamde me aanvankelijk dood", aldus de jongeman op Buzzfeed.

Het bleef niet bij die ene keer, in juli 2014 pikten diverse nieuwsmedia het filmpje opnieuw op, waardoor Agidi-Jeffs zelfs 2 keer viraal ging. Het filmpje werd hierdoor ruim 2,5 miljoen keer bekeken.

Midden 2012 was voor de Brit alvast geen leuke periode: "Een familielid was juist gestorven, mijn relatie, die 5 jaar geduurd had, was voorbij, familieproblemen, de afwezigheid van een vaderfiguur. Het leidde allemaal tot depressieve gevoelens. Zingen bleek daarbij een geschikt vluchtmiddel. Maar eigenlijk was het meer een schreeuw voor aandacht."

"Dat filmpje was niet gepland. Ik leefde van dag tot dag, op zoek naar openheid. Maar zo’n moment werd dan jammer genoeg voor mij vastgelegd."

"Toen ik de video voor het eerst zag, was ik ronduit verontwaardigd. Tegelijkertijd schaamde ik me dood."

Agidi-Jeffs zakte verder weg en stortte uiteindelijk in. Vier maanden lang verbleef hij in een psychiatrisch ziekenhuis. Onderzoeken wezen nadien uit dat hij aan een bipolaire stoornis leed.

"Nu terug kijkend denk ik dat die video gewoon moest gebeuren. Door de zenuwinzinking heb ik de nodige tijd gekregen om tot rust te komen. Dus, ergens ben ik wel blij dat het gebeurd is."

"Als ik nu op sociale media merk dat men bijvoorbeeld iemand belachelijk maakt, daar pas ik voor. Ik kijk er niet naar. Ik wil er geen deel van uitmaken. Want ik weet wat het betekent als je het middelpunt bent. Ook al is mijn leven sindsdien wel de goede kant opgegaan."

"Als iemand iets buiten de regeltjes doet, meent men dat dat op video moet vastgelegd worden. Zoekt men die persoon dan later op, dan blijken die beelden vooral tegen hem gebruikt te worden. Volgens mij loopt dat allemaal een beetje uit de hand. De enige bedoeling blijkt: "Misschien kan er iemand mee lachen!" Wat de gevolgen zijn, of er iets inhoudelijks kan toegevoegd worden, dat is niet belangrijk."

Het populaire YouTube-filmpje wordt momenteel gebruikt in een nieuwe campagne van "Rethink Mental Illness", waarin Agidi-Jeffs anderen die een gelijkaardige ziekte hebben aanmoedigt dat er altijd een licht is aan het einde van de tunnel. Intussen werkt hij ook aan een muziekcarrière als rapper Infecta.

In het interview met Buzzfeed zegt Agidi-Jeffs dat hij aan degene die het filmpje op YouTube gezet, "maxmouche", gevraagd heeft het daar weg te halen. Dat wordt intussen door "maxmouche" ontkend: "Mocht hij dat gevraagd hebben dan zou ik dat zeker gedaan hebben." Volgens "maxmouche" probeert Agidi-Jeffs vooral de nodige publiciteit voor zijn muziekproject te krijgen. Intussen blijft de Brit het nieuwe "uithangbord" van de "Rethink Mental Illness"-campagne. Volgens Mark Winstanley van deze organisatie bewijst dit verhaal dat met de juiste begeleiding jonge mensen toch een toekomst kunnen uitbouwen, zo liet hij op ITV optekenen.

Meest gelezen