Ombudsman: "Deur-tot-deurverkoop energiecontracten verbieden”

Radio2 bracht vanochtend het verhaal van een deur-tot-deurverkoper die een oude dame een energiecontract bij Luminus had aangesmeerd. Eric Houtman, de ombudsman voor Energie, wil dit verhaal aangrijpen om een verbod te eisen van deur-tot-deurverkoop van energiecontracten.

Radio2 bracht vanochtend het verhaal van een vrouw van 86 die een malafide verkoper aan de deur had gekregen. De man had zich bekendgemaakt als een medewerker van haar elektriciteitsleverancier. Maar later bleek dat hij voor Luminus werkte, terwijl de dame klant was bij Electrabel.

De man wist dat de vrouw recent weduwe was geworden en misbruikte die informatie: hij vertelde de dame dat haar energiecontract nog op haar naam moest worden gezet. De vraag om later terug te komen, werd afgewimpeld, ze moest gewoon een formulier ondertekenen om het bestaande contract op haar naam te zetten. 

Achteraf bleek dat de dame een verkoopovereenkomst ondertekend had, waardoor ze haar contract bij Electrabel opzegde, en naar Luminus zou overstappen. De kinderen hebben heel veel moeite gehad om met Luminus in contact te komen, en konden maar ei zo na het contract opnieuw overzetten.

Opvallende stijging

Het aantal klachten over dergelijke praktijken gaat blijkbaar opnieuw in stijgende lijn, zo blijkt na navraag bij de ombudsdienst Energie. Dat is wellicht omdat de verbrekingsvergoeding is weggevallen. Wie overstapt, moet geen vergoeding meer betalen en met dat argument kunnen verkopers sneller mensen over de streep trekken.

"In absolute cijfers valt het mee, maar de laatste maanden is het aantal klachten stijgende. Er waren zo’n 200 klachten in 2014, dat is een verdubbeling van het aantal klachten in 2013", zei Eric Houtman op Radio 2, “en wij krijgen enkel het topje van de ijsberg te zien, want ook OCMW’s, gemeenten en zo laten weten dat verkopers in bepaalde wijken nogal driest te werk gaan.”

BELGA/MAETERLINCK

Verbieden

De ombudsman wil paal en perk stellen aan dit soort praktijken. “Ik vraag de politiek om deze verkoopspraktijk gewoonweg te verbieden”, zei Eric Houtman stellig. Maar zo ver wil minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) niet gaan. "Ik wil de deur-tot-deurverkoop onderzoeken en de regels strenger maken indien nodig”, reageerde hij op Radio2.

De ombudsman vindt dat onvoldoende. “De gedragscode is nu al streng, ze moet nageleefd worden en wie dat niet doet moet boetes krijgen. In het Verenigd Koninkrijk bestaan die boetes en daar is de situatie verbeterd”, zo pleit hij.

“De voordeur is niet de meest gepaste locatie om dit soort contracten af te sluiten", vindt de ombudsman. Hij raadt consumenten aan om op de website van de VREG op zoek te gaan naar de beste leverancier, in plaats van een verkoper te geloven.

Ontslagen

Luminus zegt dat de verkoper intussen ontslagen is. Maar het bedrijf houdt wel vast aan de deur-tot-deurverkoop. “Onze verkopers worden goed opgeleid. Deze manier van verkopen wordt geapprecieerd door de mensen omdat je op dat moment een persoonlijke berekening kan maken. Het is gewoon een andere manier dan via het internet of via de telefoon nieuwe klanten te werven.”

Luminus vindt dat de consumenten al genoeg beschermd worden, omdat ze twee weken bedenktijd hebben als ze aan de deur kopen en in die periode ook het contract kunnen verbreken.

Meest gelezen