2014 annus horribilis voor Maleisische luchtvaart

Nu ook de vermiste Airbus A320 van AsiaAirlines voor de kust van Indonesië in zee is neergestort, is het rampjaar voor de Maleisische luchtvaart compleet. 2014 werd gekenmerkt door drie grote vliegtuigrampen. Allemaal hebben ze een link met Maleisië. Een overzicht.
Nabestaanden tijdens een herdenking voor de slachtoffers van vlucht MH370. (archief)

Wat op 8 maart begon als de aankondiging van een vermist vliegtuig rondde uit in een van de grootste mysteries in de geschiedenis van de moderne luchtvaart. De MH370, een Boeing 777 van Malaysia Airlines met 239 mensen aan boord verdwijnt onderweg van Kuala Lumpur naar Peking. Maandenlang wordt gezocht naar het toestel, in een gebied waarvan de actieradius steeds groter werd. Tevergeefs.

Het geklungel bij het onderzoek en het gebrek aan communicatie van de Maleisische regering, verantwoordelijk voor de zoekactie, veroorzaakt veel ongenoegen bij de nabestaanden. De complottheorieën over wat er gebeurd zou kunnen zijn, tieren welig.

Vier maanden geleden is de zoekactie hervat. Drie schepen met nieuwe, geavanceerde apparatuur zullen een jaar lang de zeebodem afzoeken, in een verlaten stuk zee op zo'n 1.800 kilometer ten westen van Australië.

Het zoekgebied beslaat 60.000 vierkante kilometer en ligt langs de zogenoemde "zevende boog". Experts vermoeden op basis van analyses van het contact tussen het toestel en een satelliet dat het toestel daar zonder brandstof raakte en neerstortte.

Op 17 juli loopt het bericht binnen dat een vliegtuig neergestort is boven Oekraïne. Ongeloof overheerst als blijkt dat het opnieuw om een toestel van Malaysia Airlines gaat. Horror wanneer duidelijk wordt dat het toestel zo goed als zeker naar beneden gehaald is boven rebellengebied.

Vlucht MH17 van Malaysia Airlines is die bewuste zomeravond met 298 passagiers aan boord onderweg van Amsterdam naar Kuala Lumpur wanneer het van de radar verdwijnt. De meeste inzittenden zijn vakantiegangers. Niemand van hen overleeft het drama. Het duurt weken vooraleer de lichaamsresten geborgen zijn en vrijgegeven worden. De stoffelijke resten worden in Nederland met militaire eer ontvangen. Een internationaal team is tot op vandaag bezig met de identificatie van de zes resterende, naamloze lichamen.

Na de ramp start het gekissebis tussen Rusland en Oekraïne over wie het toestel heeft neergehaald. Een hoge officier van de pro-Russische rebellen heeft intussen toegegeven dat zijn manschappen het vliegtuig met een grondraket neerhaalden. Volgens hem dachten ze dat het om een Oekraïense straaljager ging. Het internationaal strafonderzoek loopt nog, voorlopig zijn geen schuldigen of precieze oorzaak aangeduid.

Voor Malaysia Airlines, dat al jaren in rode cijfers zat - onder meer door de moordende concurrentie met lagekostenmaatschappij AirAsia - zijn de twee incidenten een financiële ramp. Het bedrijf kondigt in september een grote herstructurering aan. Ook het toerisme in Maleisië zelf lijdt onder de vliegtuigrampen.

Met het verdwijnen van vlucht QZ8501 van de Maleisische lagekostenmaatschappij AirAsia krijgt een al erg dramatisch jaar voor de Maleisische luchtvaart alsnog een zeer triest einde.

Het toestel met 162 mensen aan boord, de meesten Indonesiërs, verdween afgelopen nacht boven de Javaanse Zee. Het toestel had 42 minuten na opstijgen voor het laatst contact met de luchtverkeersleiding. Het was onderweg van Surabaya (Indonesië) naar Singapore maar kwam daar nooit aan.

AirAsia is de belangrijkste lagekostenmaatschappij in Azië. AirAsia bleef tot nog toe gespaard van zware ongevallen en heeft een goede reputatie op het vlak van veiligheid.

Meest gelezen