Problemen met Bancontact in verschillende steden

Op de laatste zaterdag voor Kerstmis sputtert het elektronisch betaalverkeer in verschillende steden en gemeenten. Onder meer in Oudenaarde, Leuven en Antwerpen melden verschillende winkeliers problemen, al zouden de problemen snel zijn opgelost. Uitgerekend vandaag was het elektronisch betaalverkeer gratis voor de winkeliers, ter compensatie van een algemene storing vorig jaar.

In het laatste weekend voor Kerstmis worden traditioneel nog heel wat kerstinkopen gedaan. Vaak worden die koopjes elektronisch betaald. In verschillende steden melden winkeliers echter problemen met Bancontact.

Uitgerekend vandaag was het betaalverkeer gratis voor de winkeliers. Vorig jaar was er op 23 december sprake van een algemene storing. Het hele betaalsysteem lag toen drie uur plat. Ter compensatie wilde netwerkbeheerder Worldine de kosten voor elektronische betalingen net op deze drukke winkeldag laten vallen.

Bram Boriau, woordvoerder van Worldline, bevestigt dat er problemen zijn geweest met het betaalverkeer, al zou de situatie wel snel genormaliseerd zijn. "Er waren storingen met het elektronisch betaalverkeer van sommige kaarten in de voormiddag. Intussen loopt het betaalverkeer weer vlot."

Hoelang de problemen hebben geduurd, en welke steden hinder hebben ondervonden, is onduidelijk.

Unizo wil schadevergoeding

Ondernemersorganisatie Unizo is niet te spreken over de panne en wil een schadevergoeding eisen.

"Wat ons zeer verontrust, is dat het vorig jaar misschien een "accident de parcours" was, maar blijkbaar lijkt het om structurele problemen te gaan, van zo gauw het aantal verrichtingen hoog wordt op piekmomenten", aldus Luc Ardies van Unizo.

Ook Unizo-topman Karel Van Eetvelt reageert via Twitter vrij boos.

NSZ is woest: "Dit is de handelaars in het gezicht uitlachen"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) reageert woest op de storing bij Bancontact. "Vandaag is het uitgerekend de drukste koopzaterdag van het jaar. Die problemen zijn dus ronduit ongepast en brengen de handelaars een pak economische schade toe. We zijn ontstemd dat die betalingsproblemen zich opnieuw voordoen en hopen dat Worldline dit razendsnel oplost", klinkt het bij NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Het NSZ gaat nu bekijken of er van Wordline opnieuw een schadevergoeding kan worden gevorderd. Verder eist het NSZ "spijkerharde garanties dat dergelijke problemen in de toekomst niet meer voorvallen".

Meest gelezen