"Weyts blijft vasthouden aan recepten uit verleden"

De tevreden reactie van Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) op de uitspraak van Europa in verband met de Oosterweelverbinding lokt felle kritiek uit bij de oppositie. "Onverantwoord dat Weyts blijft vasthouden aan recepten uit het verleden terwijl er veel betere oplossingen op tafel liggen", zegt Vlaams SP.A-parlementslid Yasmine Kherbache.

De Vlaamse regering moet van Europa een volledige nieuwe aanbesteding uitschrijven voor de Oosterweelverbinding. Dat zal niet alleen geld kosten - Vlaanderen moet onder meer 40 miljoen euro schadevergoeding betalen aan de bouwheer - maar betekent ook nieuw uitstel voor een oplossing voor het Antwerpse mobiliteitsprobleem.

Vooral de reactie van minister Weyts, die stelde dat de werkzaamheden met zekerheid over twee jaar zullen starten, wordt schamper onthaald.

“Ik vind het onverantwoord dat minister Weyts blijft vasthouden aan recepten van het verleden terwijl er oplossingen op tafel liggen die sneller en beter zijn", stelt Antwerps SP.A-kopstuk Yasmine Kherbache.

"Onze oplossing, het vrachtverkeer van de ring halen en langs de Liefkenshoektunnel sturen en die laatste tolvrij maken, kun je veel sneller doen dan nu de Oosterweelverbinding aanleggen. Het aanleggen van een derde Scheldekruising zal bovendien veel verkeersellende veroorzaken. Dat zegt minister Weyts er niet bij en dat vind ik ook onverantwoord."

"Schadevergoeding veel te hoog"

Manu Claeys van de drukkingsgroep stRaten-generaal is niet te spreken over de hoge schadevergoeding die de Vlaamse regering nu aan de oorspronkelijke bouwheer Noriant moet betalen.

"Het is heel goed dat het zwaard van Damocles weg is. De Vlaamse regering heeft nu de handen vrij. Wat wij vreemd vinden, is dat ze daar 40 miljoen euro moeten voor betalen in plaats van de 1 miljoen die jaren geleden was afgesproken."

"Totaal onrealistisch"

Eerder stelde ook Vlaams parlementslid van oppositiepartij Groen, Wouter Van Besien, zich grote vragen bij het optimisme van Weyts. "De timing die men nu vooropstelt, is totaal onrealistisch. Er moeten nog heel wat procedures worden doorlopen. Er komen ook heel wat klachten, wat normaal is bij zo'n project dat een nieuwe autosnelweg door de stad trekt."

"Het meest intelligente zou nu zijn om de blik open te trekken en te kijken welke andere mogelijkheden er zijn, zoals bijvoorbeeld de overkapping van de ring", aldus Van Besien.

Meest gelezen