Vermoedelijke kunstdief 80 jaar na zijn dood herdacht

Het mag dan tachtig jaar geleden zijn, de tot op heden onopgehelderde kunstroof van "De rechtvaardige rechters" blijft tot de verbeelding spreken. Op de dag af tachtig jaar geleden stierf de hoofdverdachte, de Wetterse koster Arsène Goedertier. Wetteren herdenkt de dood van "zijn bekendste inwoner" met een documentaire, een tentoonstelling en een kunstwerk.

Fotograaf Storm Calle en beeldhouwer Rik Delrue organiseerden samen met de gemeente Wetteren een sociaal-artistiek project om de roof van het paneel van het "Lam Gods" en de rol die Arsène Goedertier daarin zou hebben gespeeld, in de verf te zetten.

In het voorjaar, precies tachtig jaar na de diefstal van "De rechtvaardige rechters", zetten Calle en Delrue al honderden gipsen lammetjes neer in de Gentse binnenstad. Dit najaar waren ze op stap in Wetteren, waar ze de inwoners polsten naar hun bedenkingen over de kunstroof en de rol van de Wetterse koster.

De meest interessante getuigenissen werden verwerkt in een documentaire, terwijl beeldhouwer Delrue er ook zeven omzette in een kunstwerk. Een kunstwerk met een zoutvat en porseleinkruimels verwijst naar de bedenking "dat het verhaal met een korrel zout genomen moet worden". Een lam tussen twee balken verwijst dan weer naar het verhaal dat het paneel in de kerk verborgen zou zitten, wat in 2002 nog tot een vergeefse zoekactie leidde.

Vanmiddag werd een levensgroot "Lam Gods"-kunstwerk van Rik Delrue ingehuldigd in de kerk van Wetteren. De documentaire en de zeven "getuigenis-lammeren" worden er van 25 november tot 10 december tentoongesteld en verhuizen van 13 december tot 10 januari naar de bibliotheek.

De "Lam Gods"-panelen "De rechtvaardige rechters" en "Johannes de doper" verdwenen in de nacht van 10 op 11 april uit de Sint-Baafskathedraal in Gent. "Johannes de Doper" werd snel tereuggevonden, "De rechtvaardige rechters" is nog altijd spoorloos.

De vermoedelijke dader van deze kunstroof is Arsène Goedertier, een wisselagent uit Wetteren. Hij verklaarde op zijn sterfbed dat hij de enige was die wist waar het paneel zich bevond.

Meest gelezen