Brussel weert doorgaand verkeer uit centrum

De Brusselse schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD), burgemeester Yvan Mayeur (PS) en de gewestelijke minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) hebben het langverwachte nieuwe circulatieplan voorgesteld voor de Brusselse vijfhoek. Het centrum van de hoofdstad moet een bestemming worden, niet langer een doorgang.

Een heel aantal straten in het centrum wordt verkeersvrij of krijgt éénrichtingsverkeer. De voetgangerszones in de stad worden verdubbeld. Zo wordt Brussel volgens schepen Ampe, op Venetië na, de stad met de grootste verkeersvrije zone van Europa. Niet enkel rondom de Grote Markt, maar ook in bijvoorbeeld de Zavelwijk en de Dansaertwijk worden bijkomende straten en pleinen verkeersvrij. In de voetgangerszone komt een gratis elektrisch treintje. De bestaande gewestelijke fietsroutes worden aangevuld met lokale fietsroutes om zo het stadsfietsnetwerk te vormen.

Bij het herontwerp van de routes voor het openbaar vervoer wilde de MIVB vooral iets doen aan de grote concentraties begin- en eindhaltes in het stadscentrum. Zo worden onder meer de bushaltes Beurs en De Brouckere grotendeels verlegd naar de Lombardstraat, de Adolphe Maxlaan en de Emile Jacqmainlaan.

De eerste wijzigingen treden al vanaf 13 december in werking, in het kader van Winterpret. De tweede en meest ingrijpende fase is gepland voor de zomer van 2015. "We wilden en konden niet wachten tot de auto verdween", zei burgemeester Mayeur. "We hebben de beslissingen genomen en hopen dat de anderen zich aanpassen." De bedoeling van Stad en Gewest is dat het transitverkeer zich verlegt naar de kleine Ring. Daar zouden intelligente groene lichten een deel van de extra belasting opvangen.

De voetgangerszone

Lichtroze: enkel toegankelijk tijdens de leveringsperiode en voor garagehouders. Donkerroze: verboden toegang behalve voor lokaal verkeer, parkeren enkel voor bewoners of vergunningshouders.

Fietsnetwerk

Busroutes

Circulatieplan voor autoverkeer

Meest gelezen