"Oosterweelverbinding wordt aangepast voor overkapping"

De Vlaamse regering is bereid om in een latere fase de hele Oosterweelverbinding in Antwerpen te laten overkappen. Uit een studie blijkt dat een overkapping van het Oosterweeltracé mogelijk is mits de nodige technische aanpassingen. Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft in het Vlaams Parlement gezegd dat Oosterweel zo zal worden ontworpen dat een overkapping mogelijk is.

Het tracé van de Antwerpse Oosterweelverbinding wordt zo aangepast dat een overkapping mogelijk wordt. Dat heeft minister Ben Weyts (N-VA) vandaag gezegd in de bevoegde commissie van het Vlaams Parlement.

Uit een studie die de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) liet uitvoeren, blijkt dat het aanpassen van het tracé om een latere overkapping mogelijk te maken 29 miljoen euro kost. Het gaat dan bijvoorbeeld om het versterken van de wanden, zodat die een dakconstructie kunnen dragen.

"We hebben besloten om de plannen effectief aan te passen", zegt minister Weyts. "De BAM engageert zich om de totale kostprijs van het project gelijk te houden, door een reeks optimalisaties."

De regering besloot nog een tweede wijziging door te voeren: de tunnel onder het Albertkanaal wordt met 200 meter verlengd en komt nu tot aan het Lobroekdok. "De tunnelmond lag te dicht bij de Damwijk in Merksem", zegt Weyts. "Merksem zal nu minder hinder ondervinden en wint aan ruimte." Die aanpassing aan de plannen kost 30 miljoen euro.

De twee wijzigingen zouden de timing van het project niet vertragen. Weyts maakt zich sterk dat de Oosterweelverbinding er, ondanks de financieringsperikelen met Europa, zal komen. "Het probleem van de financiering geldt ook voor alle alternatieven die de oppositie aandraagt", zegt hij. Intussen wordt voortgewerkt aan de zogenoemde "quick wins", zoals de inrichting van pechstroken als rijstroken en de verlenging van weefzones (aparte parallelle stroken voor in- en uitrijdend verkeer met lokale bestemming).

Meest gelezen