Actiegroep tegen uitbreiding blauwe zone in Leuven vangt bot

De SP.A-CD&V-meerderheid in de Leuvense gemeenteraad heeft de kritiek verworpen op de uitbreiding van de blauwe zone op 1 augustus met een 80-tal straten in Kessel-Lo en Heverlee. De kritiek tijdens de raadszitting was afkomstig van een actiecomité uit Kessel-Lo dat hiertoe meer dan 2.000 handtekeningen verzamelde. De oppositiepartijen N-VA, Open VLD, Groen en Vlaams Belang schaarden zich wel achter het protest.

Bart Van den Broek hekelde namens het comité dat de beslissing tot uitbreiding genomen werd zonder overleg en afdoende motivatie. Terwijl de betrokken bewoners daarvoor geen parkeerprobleem hadden, heeft de uitbreiding hen volgens het comité ondertussen opgezadeld met nieuwe problemen zoals de kosten van de bewonerskaart. Zelfstandigen of leerkrachten uit scholen kunnen geen parkeerplaatsen meer vinden en straten net buiten de zone worden plots met grote parkeerproblemen opgezadeld.

Van den Broek wees erop dat de invoering van de blauwe zone ongeschikt is voor woonwijken. Uit een enquête die het comité afnam bij meer dan 527 mensen blijkt dat eventuele parkeerproblemen zich vooral 's avonds voordoen als de bewoners van het werk terugkomen. Dan geldt de blauwe zone-parkeerregeling evenwel niet meer. Hij hekelde ook het feit dat de blauwe zone het bezit van de auto belast en niet het gebruik ervan en derhalve geen "incentive" is voor een duurzame mobiliteit.

Burgemeester Louis Tobback (SP.A) zei verwonderd te zijn over de grote heisa omdat eerdere invoeringen van blauwe zones nauwelijks protesten hadden opgeleverd. Hij herhaalde dat de beslissing ook deze keer genomen werd op vraag van heel wat mensen uit de betrokken buurten. "We voeren dit in waar er een probleem is van lang parkeren. De 60 euro die we vragen voor de eerste bewonerskaart is een compensatie voor de administratieve kosten. In de toekomst zal het gebruik van de openbare weg overigens niet langer gratis kunnen blijven", aldus Tobback.

Meest gelezen