NMBS zet ombudsman voor treinreizigers buitenspel

Sinds 1 maart 2013 laat de NMBS de ombudsman voor de treinreizigers niet meer toe om klachten over onregelmatigheden met vervoerbewijzen te behandelen. Die zijn nochtans goed voor 20 procent van de activiteiten van de dienst (1.200 dossiers). De dienst voert al anderhalf jaar strijd met de NMBS om de bevoegdheid opnieuw in handen te krijgen, maar tevergeefs. Dat schrijven de kranten de groep Sudpresse.

Volgens Jean-Marc Jeanfils, de Franstalige ombudsman, heeft de treinreiziger geen middelen meer om gratis verzet aan te tekenen. Hij kan alleen gerechtelijke stappen ondernemen, maar dat kost geld.

Om haar beslissing te rechtvaardigen, baseert de NMBS zich op de wet van 28 april 2010, die onder meer bepaalt dat de bevoegdheden van de ombudsman worden uitgebreid naar andere operatoren. Volgens die wet kan de ombudsman ook geen dwingende maatregelen nemen tegen de NMBS, noch toezicht uitoefenen op de spooroperator.

De ombudsman verwondert er zich over dat de NMBS er drie jaar over gedaan heeft om zich te bedienen van een wet die de bevoegdheden van de ombudsdienst inperkt. Nochtans zijn de bevoegdheden van de ombudsman sinds de oprichting van de dienst begin jaren 90 nooit in twijfel getrokken, luidt het. De rol van de ombudsman beperkt zich nu tot het rechtstreeks doorspelen aan de NMBS van klachten over onregelmatigheden.

Meest gelezen