Piloten Air France-KLM leggen het werk neer

Morgen beginnen de piloten van Air France-KLM aan een staking die mogelijk de hele week kan duren. Op de eerste dag zal alvast meer dan de helft van de vluchten niet vertrekken. De onderhandelingen met de directie zijn vanavond afgesprongen omdat het bestuur van de luchtvaartmaatschappij niet wilde ingaan op de eisen van de grootste pilotenvakbond.
AP2012

Zeker 60% van de piloten gaat morgen de stuurknuppel niet ter hand  nemen en zal zo Air France verlammen. De vakbond heeft opgeroepen om zeker tot 22 september te staken. Dat zou meteen de langste pilotenstaking zijn sinds 1998 bij Air France en dat kan de luchtvaartmaatschappij tot 15 miljoen euro per dag kosten, berekende CEO Frédéric Gagey.

Air France wil hervormingen doorvoeren op de korte en middellange lijnen en wil daarom de lagekostendochters Hop! en Transavia verder uitbouwen. De vakbond vreest dat er te veel flexibiliteit gevraagd zal worden van het personeel en wordt naar eigen zeggen niet genoeg gehoord in de plannen van de directie.

Vanavond liepen de onderhandelingen met de directie mank toen die niet wou ingaan op de vraag van de vakbond om voor alle piloten dezelfde contractvoorwaarden te hanteren. De partijen aan tafel benadrukken wel dat de gesprekken morgen gewoon weer verder gaan.

Brussels Airport verwacht weinig problemen door de staking van de Air France-KLM-piloten morgen. Misschien zullen een tweetal vluchten naar Lyon en Bordeaux hinder ondervinden, maar daar is nu nog geen zekerheid over.

Reizigers die morgen een vlucht moeten nemen met Air France-KLM kunnen het best contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij voor meer info.

Meest gelezen