"Extra bezuinigen om Oosterweel te laten doorgaan"

Open VLD-fractieleider in het Vlaams Parlement Bart Tommelein pleit voor nieuwe bezuinigingen om de Vlaamse begroting in evenwicht te krijgen en het Oosterweelproject uit te voeren. Dat zei hij in "De zevende dag". De Vlaamse regering moet van Europa de bouw voor de Oosterweelverbinding helemaal opnemen in de begroting. Ook tal van andere projecten zijn hetzelfde lot beschoren zijn, waardoor de Vlaamse regering een extra gat van 10 miljard euro moet zien te dichten.

De Europese vingerwijzing komt niet helemaal onverwachts, stelt Tommelein. "We hebben tijdens de vorige legislatuur gewaarschuwd dat dit er zat aan te komen." De Open VLD'er benadrukt dat zijn partij streeft naar een begroting in evenwicht. "Ik ben geen voorstander om in het rood te gaan. We zullen extra moeten bezuinigen. Ik denk dat de Vlaming dat ook goed weet."

"Het is belangrijk dat de investeringen doorgaan", stelt Tommelein. "Wat Oosterweel betreft, zullen we oplossingen moeten zoeken maar het is belangrijk dat het project doorgaat. We zullen dus samen met Europa moeten zoeken naar manieren om de begroting in evenwicht te houden."

Open VLD krijgt in deze de steun van coalitiepartner N-VA die Tommelein bijtreedt wanneer hij stelt dat Europa uitleg moet vragen.

"De bedoeling was om de kosten van het Oosterweelproject te spreiden over 20-30 jaar. Nu vraagt Europa om het in één keer te betalen. Europa heeft de spelregels "en route" aangepast", stelt N-VA-fractieleider Matthias Diependaele.

"Het is belangrijk dat de begroting in evenwicht is", vervolgt Diependaele. Moeten we dan bezuinigen, vraagt moderator Tim Pauwels. "Nee. We moeten de vraag stellen aan Europa en met Europa in dialoog gaan. Dit is een uitdaging voor Europa."

"Dossier komt niet uit de lucht gevallen"

Het doorschuiven van de verantwoordelijkheid naar Europa valt niet in goede aarde bij Groen-fractieleider Björn Rzoska. "Het is te kort door de bocht om Europa met de vinger te wijzen. Wallonië was niet de enige om tekorten op te bouwen. Vlaanderen heeft het ook gedaan. Alleen heeft Vlaanderen het buiten de begroting gedaan. Dit dossier komt ook niet uit de lucht gevallen, er zijn signalen geweest, alleen heeft u ze jarenlang genegeerd."

Bart Van Malderen (SP.A) is geen voorstander van besparingen en noemt ze een koekje van eigen deeg. "Collega Diependaele belijdt het grote geloof in het strenge, bijna vrekkige beleid van Europa. Maar dat kost ons groei." Hij verwijst naar de beursvennootschap Petercam die stelde dat er een economische groei op stapel staat, als er tenminste geen nieuwe bezuinigingen komen.

Liefkenshoek als voorlopige oplossing

Alle vier de gesprekspartners zijn het erover eens dat er een oplossing moet komen voor het fileprobleem rond Antwerpen. "Niemand heeft baat bij de huidige situatie", stelt Diependaele. "De Vlaming is de files beu." Tommelein beaamt: "Dit is niet alleen een dossier van Antwerpenaars, maar ook van West-Vlamingen, Oost-Vlamingen, Limburgers, ... die dagelijks Antwerpen moeten passeren. We zijn al veel te lang blijven stilstaan, nu moet het vooruit."

Rzoska ziet echter in de huidige impasse het uitgelezen moment om de alternatieven voor de Oosterweelverbinding opnieuw te bekijken. "Wat ik niet begrijp is dat u ondanks de signalen van de Antwerpse bevolking en van Europa, blijft vasthouden aan het dogma."

Van Malderen pleit ervoor om in afwachting van een oplossing nu al maatregelen te treffen, zoals het vrachtverkeer door de Liefkenshoektunnel te sturen. Rzoska oppert om de Liefkenshoektunnel volledig tolvrij te maken. "Een vrij goedkope oplossing ten opzicht van de Oosterweelverbinding, een quick-win."

"We moeten daar niet flauw over doen", beaamt Tommelein. "De derde Scheldekruising zal er niet meteen komen. Intussen moeten we verkeersmilderende maatregelen nemen." "Laat ons in eerste instantie de files zelf aanpakken", treedt Diependaele bij.

Meest gelezen