Aarschot moet van de rechter buurtwegen weer openstellen

De Leuvense rechtbank van eerste aanleg verplicht de stad Aarschot, op straf van een dwangsom van 50 euro per dag en per weg, om binnen het jaar de bestaande belemmeringen op te heffen om gebruik te maken van meer dan 50 buurtwegen uit de Atlas der Buurtwegen. Voor drie buurtwegen is de termijn beperkt tot twee maanden. Aarschot moet de beide indieners van de klacht ook 1 euro morele en 1 euro materiële schadevergoeding betalen.

In het vonnis stelt de rechter dat Aarschot haar verplichting niet is nagekomen om deze buurtwegen te onderhouden en de nodige maatregelen te nemen om het gebruik ervan mogelijk te maken. Dat het gebruik van deze paden op verschillende plaatsen onmogelijk is, blijkt volgens de rechter overduidelijk uit de foto's die de klagers hadden ingediend. Aarschot wordt dan ook veroordeeld om deze wegen in hun oorspronkelijke staat te herstellen "zijnde een zichtbare, verharde aarden bedding over de in de buurtwegenatlas vermelde breedte".

In een reactie wijst Marc Van Damme, één van beide indieners van de klacht, erop "dat de Atlas der Buurtwegen geen relict is uit een ver verleden dat zo snel mogelijk ten grave moet worden gedragen". "Buurtwegen of trage wegen worden ten zeerste gewaardeerd door wandelaars, fietsers en ruiters, bijvoorbeeld als veilige weg naar school of voor recreatief gebruik".

Zoals bij eerdere veroordelingen van Holsbeek en Lubbeek gebeurde, vraagt hij Aarschot een dadingsovereenkomst te sluiten over een ambitieus, maar realistisch stappenplan om de buurtwegen terug open te maken.

Rutten: "Begrip voor problematiek"

Schepen van Mobiliteit en Verkeersveiligheid in Aarschot, Gwendolyn Rutten (Open VLD) heeft het vonnis nog niet ontvangen maar belooft het zeker grondig te bestuderen. Ze heeft begrip voor de problematiek en ondernam al eerder stappen om de openstelling van deze buurtwegen te bevorderen. "Zo hebben we per buurtweg de haalbaarheid van het toegankelijk maken ervan in kaart gebracht. Naargelang de moeilijkheidsgraad van openstelling werden ze onderverdeeld in een categorie groen, oranje en rood. De bestaande wegen worden voortaan ook aangeduid met duidelijke signalisatiebordjes", aldus Gwendolyn Rutten.
 

Meest gelezen