Actiefilms doen meer naar snacks grijpen dan talkshows

Tv-kijken doet naar snacks grijpen, dat is een feit. Wat je echter kijkt op tv, beïnvloedt hoe vaak je naar die snacks grijpt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wie naar een actiefilm kijkt tot twee keer zoveel snacks verorbert dan wie naar een talkshow kijkt. Dat schrijft The journal of the American Medical Association.

Voor het onderzoek werden 94 studenten in drie groepen verdeeld. Elke groep moest twintig minuten lang tv-kijken. De ene groep keek een stuk van de actiefilm "The Island" met geluid, de andere zonder geluid. De derde groep tenslotte keek naar de talkshow "The Charlie Rose show". 

Tijdens het kijken werden de deelnemers rijkelijk voorzien van M&M's, koekjes, wortels en druiven. De hoeveelheid snacks werd zowel voor als na gewogen. Zij die de actiefilm keken met geluid, aten zo'n 206,5 gram snacks, wat bijna twee keer zo veel was als zij die de talkshow keken. Zij aten namelijk 104,3 gram snacks. Een gelijkaardige verhouding was er als men ging kijken naar de calorieën: de actiefilm-groep (met geluid) nam 354 calorieën op, de talkshow-groep 215.

Opvallend was ook dat zij die de actiefilm zonder geluid keken, zo'n 142,1 gram aten, wat nog steeds een stuk meer is dan de talkshow-kijkers. 

"Actiefilms zijn zodanig snel dat ze de kijker afleiden van wat hij in zijn mond stopt", verklaart Aner Tal, onderzoeker van de Cornell University. "Het goede nieuws is dat wie een actiefilm kijkt met enkel en alleen gezonde snacks zoals fruit bij zich, ook daar meer van gaat eten. Maak daar dus je voordeel van", aldus het onderzoeksteam.

Meest gelezen