Flair excuseert zich voor heisa rond "verkrachtingsactie"

Het weekblad Flair verontschuldigt zich voor de "communicatiemisverstanden en onduidelijke afspraken over het financiële luik" die het blad heeft gemaakt naar aanleiding van het themanummer rond verkrachting. Om het vertrouwen te herstellen met de organisaties die zich tegen verkrachting verzetten, komt er opnieuw een sensibiliseringscampagne in november en doet uitgeverij Sanoma een gift van 15.000 euro.

Het magazine bracht vorig jaar in november een themanummer rond verkrachting uit naar aanleiding van Vrouwendag en beloofde om 1 euro per verkocht tijdschrift te schenken aan organisaties die zich inzetten tegen verkrachting. Afgelopen weekend raakte bekend dat die organisaties tot op heden nog geen cent hadden ontvangen.

Volgens Flair gaat het echter om "communicatiemisverstanden en onduidelijke afspraken" rond de financiële regeling van de actie. "Ze gaven immers aanleiding tot een verkeerde interpretatie en misverstanden over de opbrengst van de actie", aldus een persbericht. "Flair en de organisaties tegen verkrachting zijn het erover eens dat het negatieve financiële resultaat de positieve impact van de sensibiliseringsactie niet mag overschaduwen."

Het magazine wil, ondanks het negatieve financiële resultaat van de eerste campagne, opnieuw een sensibiliseringscampagne opzetten wegens "het maatschappelijk belang van de bewustmakingscampagne". Ook nu zal er 1 euro per verkocht tijdschrift worden gestort aan de organisaties Zijn, Sensoa, ICRH, SOS Viol en Garance. Daar bovenop doet Sanoma een gift van 15.000 euro.

Meest gelezen