"Turkije is nu wel klaar om hierover te praten"

De Turks-Duitse regisseur Fatih Akin heeft in Venetië "The cut" voorgesteld. De film behandelt een gevoelig thema: de Armeense genocide. Akin heeft al doodsbedreigingen gekregen van extreem-rechtse Turkse nationalisten, maar echt ernstig neemt hij die niet. "Eén tweet ontketent nu eenmaal vaak een lawine van reacties".
AFP

"Ik heb zeven, acht jaar gewerkt aan deze film. Tijd genoeg dus om te anticiperen op de reacties die ik zou kunnen krijgen", zei Fatih Akin op de persconferentie in Venetië. "Ik heb het gevoel dat de Turkse maatschappij nu wel klaar is om hierover te praten. Het is geen taboe meer".

De Armeense genocide tijdens het Ottomaanse rijk is nog nauwelijks aan bod gekomen in speelfilms. Dat uitgerekend een regisseur met Turkse roots zich aan het thema waagt, wekt de aandacht. Fatih Akin vertelt het verhaal van de smid Nazaret (vertolkt door Tahar Rahim uit "Un prophète") die in 1915 getraumatiseerd aan de dood ontsnapt en op zoek gaat naar zijn dochters van wie hij gescheiden werd.

Het was de bedoeling dat Akin "The cut" zou voorstellen op het Filmfestival van Cannes, maar in extremis trok hij zijn film terug "om persoonlijke redenen". Volgens sommige journalisten die de film nu konden bekijken in Venetië hielden die "persoonlijke redenen" wellicht in dat Akin onzeker was over "The cut". Niet zozeer om politieke, eerder om artistieke redenen.

Er werd veel verwacht van deze nieuwe Akin, na de fel opgemerkte films "Gegen die Wand" en "Auf der anderen Seite". Maar het ambitieuze opzet van "The cut" kon lang niet iedereen bekoren. Dat Akin zijn Armeense personages Engels laat spreken, vinden veel recensenten allesbehalve een goede zet.

Meest gelezen