Flair misleidt lezers met "verkrachtingsactie" voor het goede doel

Een groots opgezette bewustmakingscampagne over verkrachting van het weekblad Flair krijgt wel wrange nasmaak. De hulporganisaties, voor wie de opbrengst bedoeld was, hebben maanden later nog geen euro ontvangen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. "Er bleef na betaling van alle kosten na de actie helaas geen geld meer over om te schenken", aldus Flair. De reclame-autoriteiten noemen de actie "misleidend".

Het weekblad Flair lanceerde enkele maanden geleden een opvallend themanummer over verkrachtingen. Bij het magazine werd voor 1€ een fluitje verkocht, om het fenomeen symbolisch "een halt toe te fluiten". Bij de actie werd expliciet vermeld dat de meerprijs integraal zou geschonken worden "aan organisaties die zich inzetten tegen verkrachting".

In het themanummer werden verschillende artikels gepubliceerd over slachtoffers en hulpverleners. Tal van bekende gezichten, zoals nieuwslezers Goedele Wachters en Hanne Decoutere, en omroepster Eva Daeleman maakten een filmpje waarin te zien was dat ze de actie ondersteunden.

Toch hebben de hulporganisaties, met wie Flair afspraken had gemaakt, enkele maanden later nog geen geld ontvangen. Ze dienden een klacht in bij de Jury voor Ethische Reclamepraktijken, die de klagers gelijk gaf. Ze vindt dat consumenten die het weekblad kochten om de actie te ondersteunen, misleid werden.

In een reactie aan Het Nieuwsblad betreurt de hoofdredactie van Flair de gang van zaken. "Na betaling van alle kosten bleek er geen geld over om aan de organisaties te schenken, hoe jammer we dat ook vinden. Het thema ligt ons immers na aan het hart, daarom willen we er binnenkort opnieuw aandacht aan besteden", klinkt het.

Meest gelezen