Fair trade verliest bekendheid bij Belg

De bekendheid en het begrip van fair trade is in 2013 licht gedaald. Dat blijkt uit een opiniepeiling van het Trade for Development Centre. 85 procent van de Belgen geeft aan het begrip fair trade te kennen, tegenover 90 procent in 2012. Een op de twee Belgen heeft het voorbije jaar een fairtradeproduct gekocht.

85 procent van de Belgen geeft aan al van fair trade te hebben gehoord, tegenover 90 procent in 2012. Oxfam en Max Havelaar blijven de bekendste organisaties uit de sector. Vandaag werd bekend dat Max Havelaar zijn naam verandert naar Fairtrade Belgium, omdat volgens hen "hun naam te veel met het koffiemerk wordt geassocieerd".

De ondervraagde personen kunnen gemiddeld 3,3 fairtradeproducten opnoemen. Cacao/chocolade en bananen blijven de belangrijkste producten die met fair trade worden geassocieerd.

Fair trade heeft een goed imago en behaalt een gemiddelde score van 7,2 op 10. Het zijn voornamelijk vrouwen en oudere personen die een positief beeld hebben van eerlijke handel.

Vlamingen kopen fairtradeproducten vaker in gespecialiseerde fairtradewinkels, terwijl Franstaligen ze vooral in de supermarkt kopen. Hoewel het aanbod eerlijke producten steeds groter wordt, houdt de top drie van de meest verkochte eerlijke producten stand: 60 procent kocht koffie, 50 procent fruit en 47 procent chocolade.

Belgen zijn bereid om gemiddeld 15 procent meer te betalen voor een fairtradeproduct dan voor hetzelfde product zonder eerlijke certificatie.

Meest gelezen