Nieuwe fietspaden moeten breder en rechter worden aangelegd

Als er in de toekomst nieuwe fietspaden worden aangelegd, dan zullen ze breder zijn en minder bochten krijgen dan momenteel het geval is. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De Vlaamse regering heeft beslist dat er nieuwe richtlijnen moeten komen voor fietspaden. Het doel van deze maatregel is om het aantal fietsongevallen, dat de eerste drie maanden van dit jaar met 20 procent is toegenomen, weer te doen dalen.

Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid zou het succes van de elektrische fiets een deel van de oorzaak voor de toename van het aantal ongevallen zijn. "Vooral oudere fietsers hebben vaker een ongeval. Ze zien of horen minder goed. We moeten onderzoeken of de opmars van de elektrische fiets daar voor iets tussenzit", zegt Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in Het Nieuwsblad.

Omdat de Vlaamse overheid een verband ziet tussen het toegenomen aantal elektrische fietsen en de toename van het aantal ongevallen, komen er nieuwe richtlijnen. Wanneer elk nieuw fietspad een stuk breder wordt, zal dat meer uitwijkmogelijkheden bieden voor elektrische fietsen. Dat zou veiliger zijn, omdat die fietsers vaak sneller rijden dan gewone fietsers.

"Ook bij de aanleg van bochten wordt rekening gehouden met de hogere snelheid. Zo zullen de bochten minder scherp zijn, zodat fietsers niet uit de bocht kunnen vliegen", aldus Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer in Het Nieuwsblad. Het Agentschap pakt vanaf 2015 niet enkel nieuwe fietspaden op gewestwegen aan, maar ook bestaande fietspaden zouden een opfrisbeurt krijgen.

Tegen Belga zegt Luypaerts dat niet elk nieuw fietspad breder zal zijn. "Vandaag is er geen duidelijkheid of dit altijd zal leiden tot de voorgestelde extra maatregelen. Misschien zijn die niet echt nodig", nuanceert ze.

Het breder maken van fietspaden zou niets veranderen aan de breedte van de autorijstroken. Er wordt wel meer ruimte vrijgemaakt in de bermen.

Meest gelezen