Brussels Airlines herneemt vluchten naar ebolalanden

Brussels Airlines vliegt vanaf morgen opnieuw naar de getroffen ebolalanden in Afrika. De luchtvaartmaatschappij gaat geen bestemmingen meer combineren om zo de maximumcapaciteit te benutten, zegt woordvoerder Geert Sciot.

Morgen vertrekt de eerste vlucht opnieuw naar Freetown in Sierra Leone. Donderdag vliegt Brussels Airlines naar Monrovia in Liberia en vrijdag naar Conakry in Guinee. Enkel tijdens de heenvluchten zal er een tussenstop gehouden worden in Senegal.

De vraag naar vluchten was enorm groot. "Er stonden ondertussen al 700 mensen op de wachtlijst in Freetown", zegt Sciot. Daarom combineren we geen twee bestemmingen meer, zoals we voorheen deden, maar vliegen we rechtstreeks naar het land om onze maximumcapaciteit volledig te benutten."

Sciot wijst ook op het aandringen van de VN om opnieuw vluchten naar de getroffen landen te organiseren. "Er moest dringend 40 ton medische cargo naar de Afrikaanse landen worden overgebracht. Daarom moesten we zo snel op zoek naar oplossingen."

Eén bemanningsploeg is vandaag al vertrokken om de tussenstop voor te bereiden. Maar het is duidelijk dat niet al het personeel happig is om te vertrekken. "Nu beschikken we over een bemanning. Maar we begrijpen de ongerustheid van het personeel en bekijken dus geval per geval", aldus Sciot, die ook aangaf dat de luchtvaartmaatschappij ondertussen blijft overleggen met het personeel en de vakbonden.

Brussels Airlines besliste zaterdag om de vluchten naar de getroffen landen te annuleren wegens "operationele redenen", omdat een tussenstop niet langer mogelijk was in Senegal.

Vakbonden eisen garanties

Het vliegend personeel van Brussels Airlines wil dat zijn veiligheid volledig wordt gegarandeerd wanneer het naar de landen vliegt waar het ebolavirus woedt. Dat zeggen de christelijke en socialistische vakbonden ACV en BBTK.

De ongerustheid bij het personeel van Brussels Airlines neemt al enkele weken toe. "We kunnen zelfs spreken van paniek", zegt Olivier Van Camp van BBTK. "Daarom eisen we extra garanties van de directie."

Volgens beide vakbonden gaat het dan vooral om een evacuatiemogelijkheid bij een technische panne. Daarnaast moeten de veiligheidsmaatregelen op de luchthaven en ook op de Europese vluchten worden aangescherpt. "Men moet ook de lichaamstemperatuur beginnen meten van de transitpassagiers afkomstig uit de risicolanden", zegt Van Camp.

Meest gelezen