Nederlandse winkelketens worstelen met Zwarte Piet

In Nederland weten winkelketens als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit niet goed wat ze met Zwarte Piet moeten aanvangen in de sinterklaasperiode. Bij onze noorderburen woedt al jarenlang een discussie over het al dan niet racistische karakter van Zwarte Piet.
AP2014

Onlangs oordeelde een rechter dat Zwarte Piet "een negatieve stereotypering van de zwarte mens" is. De stad Amsterdam en de "Pietengilde" gingen in beroep tegen die uitspraak. Maar de discussie heeft ook belang voor de vele handelaars. De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode van Sinterklaas zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden om aanpassingen te doen. AH en Bart Smit zeggen alvast geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. "Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet", aldus het concern. "Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen".

Malle Piet Manifest

Volgens Marc Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. "Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet", verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Bijenkorf zegt dat het uiterlijk van Zwarte Piet wordt aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de Pieten eruit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.

Meest gelezen