Geen beter alternatief voor zwarte doos

Het lijkt anno 2014 misschien ouderwets, een zwarte doos met opnameapparatuur om vluchtgegevens en gesprekken en geluiden in de cockpit op te slaan. Waarom worden deze gegevens niet direct opgestuurd naar een computer, of bijvoorbeeld opgeslagen in de 'de cloud'? Kan het niet moderner?

Volgens de Nederlandse luchtvaartdeskundige en wetenschappelijk onderzoeker bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) Con Kranenburg bestaat er momenteel geen beter alternatief dan de huidige zwarte dozen, die overigens in werkelijkheid feloranje zijn. "Het sturen van data vanuit het vliegtuig dat op grote hoogte boven zee vliegt, zou moeten gebeuren via satellieten. Het versturen van gegevens via satellieten is echter nog heel duur en de installatie die daarvoor nodig zou zijn, is ook heel kostbaar."

Kranenburg benadrukt dat de zwarte dozen een grote hoeveelheid data over een vlucht registreren, die worden gebruikt om de oorzaak van een vliegtuigcrash te achterhalen. Als al die data van ieder vliegtuig per satelliet moeten worden verzonden, is dat uiterst kostbaar, zegt hij. Bovendien zou het heel moeilijk zijn de beveiliging ervan goed te organiseren. "Dat moet je niet aan individuele luchtvaartmaatschappijen overlaten, maar dat moet internationaal geregeld worden", zegt de luchtvaartdeskundige.

Wel weet hij dat er, met name sinds de verdwijning van het vliegtuig van Malaysia Airlines, wordt nagedacht over de mogelijkheid om gegevens tijdens de vlucht op te sturen. "Maar dan een veel kleinere dataset om het vliegtuig en de zwarte dozen sneller terug te kunnen vinden."

"De zwarte doos is technisch gezien gewoon goed en de goedkoopste oplossing. Daarnaast is het een internationaal aanvaard systeem", aldus Kranenburg. Hij denkt daarom niet dat het huidige systeem snel zal worden vervangen.

Meest gelezen