Oostende heeft nog een tweede spooktrein

Elke dag vertrekt een trein zonder reizigers uit Oostende: een internationale trein naar Basel, in Zwitserland. Maar in het eerste stuk, tussen Oostende en Brussel-Zuid, rijdt die trein gewoon leeg. De reden? De trein moet in de kuststad onderhouden worden.

Twee keer per dag rijdt er een klassieke internationale trein - een zogenoemde EuroCity - tussen Brussel-Zuid en Basel. Dat leert ons de website van de NMBS.

Om beurten rijdt één van die EC-treinen 's avonds door naar Oostende. Tussen Brussel en Oostende nemen de treinen geen reizigers mee. De volgende dag vertrekt de trein - één locomotief en zes wagons - iets voor de middag vanuit Oostende. Leeg, richting Brussel.

Blijkbaar wordt de trein onderhouden in de NMBS-werkplaats in Oostende. "Elke werkplaats is eigenaar van bepaalde types locomotieven en wagons", legt Bart Crols van de NMBS uit. Getuigt het niet van een verspilling aan middelen om een trein elke dag meer dan 200 kilometer te laten rijden voor een onderhoudsbeurt? "De discussie over kosten en baten voeren we geregeld", luidt het antwoord van de NMBS.

Spooktrein nummer 2

Tot op vandaag heerst in Oostende ongenoegen over het afschaffen van de internationale treinverbindingen vanuit de kuststad. Dat had te maken met de teloorgang van de ferrylijnen naar Groot-Brittannië, maar ook met de invoering van hogesnelheidstreinen.

Oostende heeft nu weliswaar een spook-tgv naar Parijs met amper reizigers, maar blijkt nu ook een tweede internationale spooktrein te hebben. "Je zou inderdaad reizigers kunnen toelaten op die trein", geeft Bart Crols toe. "Maar dat betekent een extra treinbegeleider en extra kosten te betalen aan infrastructuurbeheerder Infrabel."

"Toch wel een voorbeeld van inefficiëntie", vindt journalist en spoorwegspecialist Herman Welter. "Een lege trein die over zo'n afstand rijdt, neemt het rijpad in van een andere trein."

Meest gelezen