Gaat de "NoPhone" het succes van de iPhone achterna?

14.500 euro, dat bedrag hebben de Nederlandse en Amerikaanse bedenkers van de "NoPhone" opgehaald via een KickStarter-campagne. De "NoPhone" is dan ook niet zomaar een toestel. Het buigt niet in de achterzak en sms'jes versturen in dronken toestand is al helemaal onmogelijk. De NoPhone heeft alles (behalve technologie) aan boord om uit te groeien tot een succesverhaal.

Een zwart en rechthoekig stuk plastic van 140 x 67 x 7,3 mm en een gewicht van zo’n 90 gram . Meer is de NoPhone niet. Volgens de Nederlandse en Amerikaanse bedenkers is hun toestel dé manier om verslavingen aan apps en andere toepassingen aan te pakken.

Want in hun ogen betekent "sociaal zijn" de dag van vandaag eigenlijk "occasioneel opkijken van onze schermen om een nieuw pintje te bestellen." En daar moet de NoPhone dus tabula rasa mee maken.

Ironie: succesverhaal dankzij sociale media

Een populaire technologiekiller dus, deze NoPhone. Maar eigenlijk was het gestart als een grap, beweren de bedenkers. "Toen we het toestel presenteerden, was de respons van het publiek overweldigend", zeggen Van Gould, Ingmar Larsen en Beng Langeveld aan de BBC. Dat publiek werd moeiteloos bereikt via... sociale media, net een van de dingen die deze NoPhone aan de kaak stelt.

Selfie? Geen probleem

Voor de geïnteresseerden die de NoPhone iets te simpel vinden is er goed nieuws. Het toestel beschikt immers over een"Selfie upgrade". In dat geval wordt het stukje plastic geleverd met een spiegelsticker. Op die manier kan je toch nog naar jezelf kijken.

Review: de NoPhone

Meest gelezen