Spoorwegen zullen komende regeerperiode toch ruim 2,1 miljard moeten besparen

De spoorwegen zullen het de komende 5 jaar in totaal dan toch met ruim 2,1 miljard minder moeten doen. Eerder vandaag was er heel wat onduidelijkheid omtrent dat cijfer. Tegen volgend jaar krijgen de NMBS en Infrabel al 188 miljoen minder, tegen 2019 loopt dat op tot 663 miljoen. In 5 jaar tijd moeten de Belgische spoorwegen 14 procent van hun dotatie inleveren.

Het kabinet van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) bevestigt aan onze redactie het bedrag van 2,1 miljard euro. Eerder zei de minister in de Kamer dat er niet zal worden geraakt aan het personeel of de veiligheid.

Gisteravond ontstond er echter verwarring over de cijfers. Volgend jaar moet er namelijk 188 miljoen euro worden bespaard en elk daaropvolgend jaar zo'n 119 miljoen euro. Als je die bedragen samentelt, kom je uiteindelijk aan 663 miljoen euro en dat bedrag werd plots gecommuniceerd als de definitieve besparing.

De besparing is echter structureel of cumulatief. Met andere woorden volgend jaar gaat er van de dotatie van 3,1 miljard euro 188 miljoen euro af. Dan hou je 2,9 miljard over. Het volgende jaar gaat van die 2,9 miljard 118 euro af en houden de spoorwegen dus nog 2,7 miljard euro over en zo gaat dat door tot in 2019. Als je het totale verlies aan dotatie berekent, kom je in totaal op 2,1 miljard euro.

De kabinetten van Mobiliteit en Begroting zeggen dat de warrige communicatie komt doordat er verschillende interpretatiemogelijkheden zijn: ofwel bekijk je elke jaarlijkse besparing apart, ofwel bereken je die elk jaar cumulatief ten opzichte van de oorspronkelijke dotatie van 3,1 miljard. 

Meest gelezen