TRAPPIST-1

• Koele dwergster op "nauwelijks" 39 lichtjaren van ons zonnestelsel
  • Heeft 7 aardachtige exoplaneten waarop water in vloeibare vorm kan voorkomen
  • Mogelijk kennen deze planeten (primitief) leven, maar dat is lang niet zeker
  • Exoplaneet TRAPPIST-1 draait in 19 dagen rond moederster Auteur: Belga

Belga

Exoplaneet TRAPPIST-1 draait in 19 dagen rond moederster Auteur: Belga

ma 29/05/2017 - 09:28 Belga
    De buitenste planeet van het stelsel TRAPPIST-1, dat mogelijk leven kan herbergen, draait in negentien dagen rond haar moederster. Dat heeft een internationaal team van wetenschappers, ook van de Luikse universiteit, berekend.

Ster TRAPPIST-1 mogelijk te onstuimig voor leven op haar planeten Auteur: Alexander Verstraete

do 06/04/2017 - 17:48 Alexander Verstraete
    Hoewel het planetenstelsel rond TRAPPIST-1 aan veel voorwaarden voldoet opdat het buitenaards leven zou kunnen kennen, is de ster hiervoor alsnog te onstuimig. Dat concluderen astronomen in Hongarije. Hevige zonnevlammen zouden de boosdoener zijn.

Komt intelligent leven voor op planeten rond TRAPPIST-1? Kans lijkt bij voorbaat klein Auteur: Alexander Verstraete

do 02/03/2017 - 17:23 Alexander Verstraete
    Hoewel wetenschappers de pas ontdekte exoplaneten rond de ster TRAPPIST-1 nog uitgebreid moeten bestuderen, lijkt de kans bij voorbaat klein dat ze intelligent leven herbergen. Dat blijkt uit een onderzoek van SETI, het instituut dat naar buitenaards leven speurt.

"NASA vindt warm water niet uit, maar brengt het op de juiste temperatuur" Auteur: Alexander Verstraete

wo 22/02/2017 - 21:16 Alexander Verstraete
    Geen doorbraak, maar wel een belangrijke stap in de zoektocht naar buitenaards leven. Zo omschrijft Philippe Mollet van Volkssterrenwacht Mira de ontdekking door NASA van 7 aardachtige planeten rond een nabijgelegen ster. "Dit is een logisch gevolg van 25 jaar onderzoek."

NASA ontdekt recordaantal van 7 aardachtige planeten rond nabijgelegen ster Auteur: Alexander Verstraete

wo 22/02/2017 - 19:03 Update: wo 22/02/2017 - 19:35 Alexander Verstraete
    Rond de ster TRAPPIST-1 bevinden zich wel degelijk 7 aardachtige planeten. Dat heeft NASA op een persconferentie bevestigd. Nooit eerder heeft de ruimtevaartorganisatie zoveel zogenoemde exoplaneten rond 1 ster aangetroffen. 3 planeten bevinden zich in de zogenoemde leefbare zone, 1 van die planeten zou waterrijk zijn.