TRAPPIST-1

• Koele dwergster op "nauwelijks" 39 lichtjaren van ons zonnestelsel
  • Heeft 7 aardachtige exoplaneten waarop water in vloeibare vorm kan voorkomen
  • Mogelijk kennen deze planeten (primitief) leven, maar dat is lang niet zeker

Ster TRAPPIST-1 mogelijk te onstuimig voor leven op haar planeten Auteur: Alexander Verstraete

do 06/04/2017 - 17:48 Alexander Verstraete
    Hoewel het planetenstelsel rond TRAPPIST-1 aan veel voorwaarden voldoet opdat het buitenaards leven zou kunnen kennen, is de ster hiervoor alsnog te onstuimig. Dat concluderen astronomen in Hongarije. Hevige zonnevlammen zouden de boosdoener zijn.

Komt intelligent leven voor op planeten rond TRAPPIST-1? Kans lijkt bij voorbaat klein Auteur: Alexander Verstraete

do 02/03/2017 - 17:23 Alexander Verstraete
    Hoewel wetenschappers de pas ontdekte exoplaneten rond de ster TRAPPIST-1 nog uitgebreid moeten bestuderen, lijkt de kans bij voorbaat klein dat ze intelligent leven herbergen. Dat blijkt uit een onderzoek van SETI, het instituut dat naar buitenaards leven speurt.

"NASA vindt warm water niet uit, maar brengt het op de juiste temperatuur" Auteur: Alexander Verstraete

wo 22/02/2017 - 21:16 Alexander Verstraete
    Geen doorbraak, maar wel een belangrijke stap in de zoektocht naar buitenaards leven. Zo omschrijft Philippe Mollet van Volkssterrenwacht Mira de ontdekking door NASA van 7 aardachtige planeten rond een nabijgelegen ster. "Dit is een logisch gevolg van 25 jaar onderzoek."

NASA ontdekt recordaantal van 7 aardachtige planeten rond nabijgelegen ster Auteur: Alexander Verstraete

wo 22/02/2017 - 19:03 Update: wo 22/02/2017 - 19:35 Alexander Verstraete
    Rond de ster TRAPPIST-1 bevinden zich wel degelijk 7 aardachtige planeten. Dat heeft NASA op een persconferentie bevestigd. Nooit eerder heeft de ruimtevaartorganisatie zoveel zogenoemde exoplaneten rond 1 ster aangetroffen. 3 planeten bevinden zich in de zogenoemde leefbare zone, 1 van die planeten zou waterrijk zijn.

"NASA heeft 7 aardachtige planeten rond nabijgelegen ster ontdekt" Auteur: Alexander Verstraete

di 21/02/2017 - 21:07 Alexander Verstraete
    NASA heeft een persconferentie aangekondigd over "een ontdekking buiten ons zonnestelsel". Op basis van de expertise van de wetenschappers die het woord zullen nemen, meent de doorgaans goed ingelichte website NASA Watch dat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie 7 aardachtige planeten rond een nabijgelegen ster heeft ontdekt.