"Warmtezombies" even gevaarlijk als dronken bestuurders

Extreme hitte, temperaturen van 30 graden en meer, veroorzaakt een duidelijke stijging van het aantal verkeersongevallen. Bij warm weer neemt de concentratie van de bestuurders af, ze kunnen versuft raken, en ze reageren emotioneler op verkeerssituaties.
Verkoeling op de pechstrook na een ongeval op de E40 in Aalst.

In landen die te kampen hebben met extreme hitte blijkt dat 15 procent van de verkeersongevallen gebeurden doordat de bestuurders bevangen raakten door de hitte.

Als de temperatuur stijgt, neemt het concentratievermogen af, en de bestuurder kan zelfs even "indommelen". Rijden in een hete auto kan vergeleken worden met rijden wanneer men zeer slaperig is, en het is niet minder gevaarlijk dan rijden na enkele glazen alcohol. Volgens de mobiliteitsorganisatie VAB heeft rijden in een hete auto hetzelfde effect als de weg opgaan met de strafbare limiet van 0,5 promille in het bloed. Daarmee loop men al 2,5 keer meer kans op een dodelijk ongeval dan wanneer men nuchter is.

Niet alleen daalt het concentratievermogen en kan men versuft raken, ook het rijgedrag wordt aangetast door de warmte. Bij een hogere temperatuur gaat de bestuurder emotioneler reageren op verkeerssituaties. En wie emotioneel is, gaat vaal roekelozer rijden wat uiteraard ook weer meer risico op een ongeval met zich meebrengt.

Voorzorgen

Bestuurders kunnen voorzorgen nemen om te vermijden dat ze bevangen worden door de hitte. De meest voor de hand liggende is uiteraard de airco van de auto in te schakelen, als de auto daarmee uitgerust is.Ā 

Wie geen airco heeft, rijdt best niet meteen weg in een snikhete auto. Als het buiten 30 graden is, kan het in de auto makkelijk tussen 40 en 50 graden worden, wat zeer warm is. Daarom is het verstandig de auto te ventileren voor het vertrek, door de ramen enkele minuten op voorhand open te zetten. Als men daarna vertrekt met open ramen, zal een briesje nog sneller voor verdere verkoeling zorgen.

Daarnaast is het belangrijk voldoende te drinken. Op die manier zorgt men voor enige verkoeling, en loopt men minder kans om gedehydrateerd - uitgedroogd - te raken, en dus ook minder kans om bevangen te raken door de hitte.

Ook is het belangrijk om niet te lang aan een stuk te blijven rijden.Ā Als u moe of ongemakkelijk wordt van de hitte, is het beter te stoppen en uit te stappen, verkoeling te zoeken, en daarna opnieuw te vertrekken.

Wat eveneens veel verschil maakt, is de kleur van de auto, maar in de meeste gevallen zal het bij een hittegolf wellicht te laat zijn om daar nog iets aan te doen. Een donkere auto wordt in de zon al snel zo'n 10 graden warmer dan een lichte auto, en dat maakt uiteraard een groot verschil.

Meest gelezen