Sjoemeldiesels eisten vroegtijdig 38.000 levens in 2015

In 2015 zijn wereldwijd 38.000 mensen vroegtijdig gestorven door de extra uitstoot van stikstofoxides door dieselwagens. Dat blijkt uit een studie die gepubliceerd is in het vakblad Nature. De meeste doden vielen in de Europese Unie, China en India.
2006 Getty Images

Sinds de uitbraak van het schandaal rond sjoemelsoftware bij Volkswagen, weten we dat sommige autoconstructeurs hun dieselwagens zo bouwen dat ze meer uitstoten op de weg dan in testomstandigheden. Wetenschappers van vier onderzoeksinstellingen onderzochten wat daar de gevolgen van.

Wat blijkt: in 2015 stootten voertuigen 4,6 miljoen ton meer stikstofoxiden uit dan wat officieel is aangegeven. En die meer-uitstoot leidde tot 38.000 vroegtijdige sterfgevallen. De Europese Unie was het grootste slachtoffer van de verborgen stikstofemissie. Die deed in 2015 11.400 Europeanen te vroeg sterven. Tellen we daar nog de "reguliere" uitstoot bij, dan komen er wereldwijd nog eens 70.000 sterfgevallen bij.

De onderzoekers voorspellen dat tegen 2040 wereldwijd 174.000 mensen te vroeg zullen overlijden door de schadelijke uitstoot, "als overheden geen actie ondernemen". Het aantal mensen dat te vroeg overlijdt als gevolg van die uitstoot zou met 10 procent dalen als de stikstofemissie in lijn was met de regelgeving en zou bijna 20 procent lager liggen met strengere normen, klinkt het, "op voorwaarde dat er efficiënte controleprocedures zijn".

Meest gelezen